پناهگاه حیات وحش سوتاو استان آذربایجان غربی

پناهگاه حیات وحش سوتاو استان آذربایجان غربی

 

گونه های نادر حیوانات و گیاهان ، همواره این نکته را یادآوری می کنند که برخی از گونه های جانداران کره زمین رو به نابودی می روند و این وظیفه ماست که انها را حفظ کنیم. اما جدای از این نکته ، دیدن این گونه های نادر درون کشور عزیزمان لذت بخش و جذاب است.

مرغ میش جزء پرندگان نادر در جهان به حساب می آید ، که ۳۳ قطعه آن در شهرستان بوکان از توابع استان آذربایجان غربی میباشد . در این میان ، مهمترین زیستگاه پرنده ” میش مرغ ” در ایران ، “پناهگاه حیات وحش سوتاو بوکان” است که به دلیل شرایط بسیار عالی و منحصر به فرد برای زیست این گونه نادر مورد توجه قرار گرفته است. دشت سوتاو که به وسعت ۴۰۰ هکتار است در روستای حمامیان از توابع شهرستان بوکان قرار دارد که سالانه پذیرای ۲۰ تا ۲۵ قطعه از پرنده نادر میش مرغ می باشد.

 

 

 

میش مرغ که شباهت زیادی به بوقلمون دارد هم اکنون جزء پرندگان نادر جهان به حساب می آید. وجود این پرنده در بوکان این شهر را از لحاظ زیست محیطی بسیار مورد اهمیت قرار داده است. این پرنده طی سال ‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیست‌ گاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن، در معرض تهدید انقراض قرار گرفته‌ است.

میش مرغ که در زبان محلی 'چه رگ' نامیده می شود، پرنده‌ای از خانواده 'هوبرگان' است که در دشت‌های وسیع بی‌درخت، زمین‌های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌کند. این پرنده دارای گردن و پاهایی کشیده، بالها و منقار پهن و پرهای رنگارنگ است و روی زمین لانه‌سازی می‌کند. میش مرغ در فصل بهار در هر دوره، دو تا چهار تخم می گذارد که پس از 25 تا 27 روز جوجه‌ها به دنیا می‌آیند.


 

 

میش مرغ یکی از بزرگترین پرندگان ایران است و از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد. در گذشته این پرنده به صورت پراکنشی در شمال غرب کشور زیست می کرد، اما هم اکنون، بوکان به آخرین پناهگاه این پرنده نادر در کشور تبدیل شده است. میش مرغ، پرنده نادری است که درفهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد و مشاهده 33 قطعه از این پرنده در دشت های بوکان امید تداوم حیات این گونه مهاجر را تقویت کرده است. شما میتوانید برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت  خود به این مکان بینظیر سفر کنید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2