تپه تاریخی اهرنجان(کول تپه) استان آذربایجان غربی

تپه تاریخی اهرنجان(کول تپه) استان آذربایجان غربی

 

«تپه تاریخی اهرنجان» که به نام «کول تپه» نیز شهرت دارد، در داخل شهر سلماس واقع شده است. باستان‌شناسان با کاوش‌های انجام شده در این تپه کهن، پیشینه آن را متعلق به دوران پیش از تاریخ ایران باستان عنوان کرده و بر این باورند که این تپه دارای قدمتی بالغ بر ۹ هزار سال است. امروزه این تپه را که چهار متر از سطح زمین‌های مجاور ارتفاع دارد به عنوان کهن‌ترین منزلگاه جوامع بشری در استان معرفی می‌کنند که برابر با اواخر هزاره هفتم و هشتم پیش از میلاد مسیح (ع) است.

 

 

 

طی تحقیقات که کارشناسان، اشیایی همچون سنگ‌های ابسیدین، وسایل و ابزارآلات سفالی و سنگی در این محوطه کشف شده است که گواه تمدن کهن این منطقه از کشور است. سفال‌هایی که در این منطقه به دست آمده است غالبا مزین به عناصر هندسی و دست‌ساز و همراه با شاموت گیاهی است.

 

 

 

جالب است بدانید که برخی از کاسه‌های کشف شده در بخش زیرین لبه دارای لوله‌های کوتاهی است که طبق اظهارات کارشناسان تا به امروز نمونه‌ی مشابه آن در هیچ محوطه‌ی باستانی دیگری یافت نشده است. همچنین سنگ‌های ابسیدینی که در این تپه یافت شده، نشان‌دهنده‌ی تجارت مردم آن دوران با کناره‌ی دریاچه‌ی وان است.

از دیگر دیدنی‌های این شهرستان می‌توان به قلعه تمر، قلعه میناس، قلعه بردوک، قلعه هودر، قلعه زنجیر قالا، نقاشی‌هاهی صخره‌ای در روستای تاریخی آجواج، تپه معانجوق، تالاب چیچک، دره تمر، خسروا، امامزاده برگشاد، قلعه قارنی یاریق و دره زولا چای اشاره کرد. دیدن از این بنای تاریخی را به همه ی گردشگران پیشنهاد می کنیم.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2