منطقه شکارممنوع حنا سمیرم استان اصفهان

منطقه شکارممنوع حنا سمیرم استان اصفهان

 

منطقه شکار ممنوع حنّا واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر سمیرم و ۸ کیلومتری شمال شهر حنّا شامل دریاچه سد مخـزنی حنّا و کوههای موجود در جنوب و جنوب شرقی آن به وسعت ۱۸۷۵۰ هکتار است که در حدفاصل E514125 تا E515410 طول شرقی و N310330 تا N311500 عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع متوسط آن از سطح دریاهای آزاد ۲۳۳۰ متر است. نزدیکترین منطقه مسکونی به این منطقه روستـای اسلام‌آباد (یا قلعه مختارخان) است. این منطقه دارای زیبایی های بسیاری است و ما سفر به این منطقه را به گردشگران عزیز پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

سیمای طبیعی

منطقه شکار ممنوع حنّا شامل دو اکوسیستم متمایز از هم است که در کنار هم زیستگاههای مناسبی را جهت حفظ زنجیره حیات در این منطقه بو‌جود آورده‌اند.

اکوسیستم‌های خشکی (کوهستانی) : این اکوسیستمها شـامل یک رشتـه کـوه بلند و طویل با آبراهه‌های عمیق و پر شیب بنام رشته کوه (رگ حنّا) است که دارای چندین قله مرتفع شامل قله‌سنگ رستم به ارتفاع ۲۹۵۶ متر، قله نفه به ارتفاع ۲۸۶۵ متر است. طول رشته کوه رگ حنّا حدود ۲۵ کیلومتر با عرض ۸ تا ۵/۴ کیلومتر است. بخش شمالی این رشته‌کوه بطول ۵/۱۷ کیلومتر در مرکز منطقه شکار ممنوع حنّا واقع شده است. این رشته کوه آهکی دارای سختونهای بریده بریده و دره‌های عمیق و پرشیب است که در دامنه‌ها بصورت تپه‌ ماهورهایی با شیب ملایم ظاهر می‌گردد و در پایین‌ترین شیب به دریاچه سد حنّا و دشتهای جلگه‌ای حاشیه‌ای منتهی می‌گردد. این ارتفاعات نقش مهمی در مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی منطقه دارند و بعضاً سرچشمه رودخانه‌های دائمی و فصلی تأمین‌کننده آب دریاچه سد حنّا از این ارتفاعات منشاء می‌گیرند.

اکوسیستمهای آبی : این اکوسیستمها شامل دریاچه سد حنّا و رودخانه‌های تأمین‌کننده آب دریاچه می‌باشند.

 

 

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این منطقه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی (قرارگرفتن در دامنه‌های بلندترین ارتفاعات رشته کوه زاگرس، یعنی قلل مرتفع دنا)، بالابودن میزان نزولات جوی و نیز اقلیم خنک و مرطوب آن کاملاً متنوع و از نظر دانش گیاه‌شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. ۳/۴۲% حوضه آبریز رودخانه حنّا را اراضی مرتعی تشکیل می‌دهد. نسبت اراضی شخم‌خورده قدیمی و دیم‌زارها ۴/۳۱% است که از قابلیت مرتعی برخوردارند و با انجام عملیات اصلاحی، قابل احیا است و حدود ۲۱% اراضی منطقه سنگلاخی و صخره‌ایی هستند. از نظر وضعیت، مراتع عالی و خوب در منطقه وجود ندارد بلکه معادل ۲۹% ازمراتع دارای وضعیت متوسط، ۶۶% دارای وضعیت فقیر و ۵% بسیار فقیر هستند. در این منطقه حدود ۲۴ تیپ گیاهی تشخیص داده شده است که گیاه مناسب آن گونه‌های گون (Astragalus sp.) است که در ۱۷ تیپ از ۲۴ تیپ حضور دارند و در دو تیپ تنها گونه غالب را تشکیل می‌دهند. گونه غالب مرتعی دیگری که بعد از گون‌ها از فراوانی نسبتاً مناسبی برخوردار است جار و علفی (Bromus Tomentellus) است که در ۱۲ تیپ گیاهی به عنوان گونه غالب حضور دارد.

 

حیات وحش جانوری

حیات وحش منطقه شامل جانوران خشکی‌زی و آبزی است که دارای تنوع قابل توجهی می‌باشد.

 

 

راههای دسترسی

برای رسیدن به دریاچه حنّا و مناطق کوهستانی حاشیه آن دو مسیر وجود دارد :

جاده سمیرم به حنا : در سمت جنوب شهر سمیرم جاده شـوسه باریکی به طول ۳۵ کیلومتر به سمت شهـر حنّا منشعب می‌گردد که راه اصلی دریاچـه در کیلومتـر ۳۰ آن به طول یک کیلومتر به سمت شرق از آن جدا می‌شود و پس از دور زدن، دریاچه سد حنّا به سمت شهرستان آباده ادامه مسیر می‌دهد.

جاده سمیرم ـ اسلام‌آباد : این جاده از شمال منطقه می‌گذرد و شهر حنّا را به روستای اسلام‌آباد مرتبط ‌می‌کند.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2