ارگ شیخ بهایی نجف آباد استان اصفهان

ارگ شیخ بهایی نجف آباد استان اصفهان


ارگ شیخ بهایی یکی از آثار تاریخی نجف‌آباد است که روزگاری تنها یک پناهگاه برای کبوتران بوده، اما امروزه به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحیاین شهر تبدیل شده است. کبوترخانه‌ها و کبوترهای آن‌ها روزگاری یکی از نمادهای اصلی نجف‌آباد بوده است و وقتی مسافران این شهر، کبوتران در حال پرواز را می‌دیدند، می‌فهمیدند که در حال نزدیک شدن به این شهر هستند؛ اما امروزه این آثار تاریخی دیگر رنگ و بوی گذشته خود را ندارند و در حال تخریب شدن هستند. برج‌های دوقلوی صفا که به آق غلامعلی نیز شهرت دارند و نمونه‌ای از کبوترخانه‌های متعدد این شهر هستند، به قدری تخریب شده‌اند که امکان بازدید از آن‌ها برای عموم مردم وجود ندارد؛ البته خوشبختانه در مورد ارگ شیخ بهایی با شش کبوترخانه بی‌نظیر این چنین نیست.

 

 

 

 این ارگ با تلاش دوستدارن میراث فرهنگی از خطر نابود شدن در  امان مانده است و اکنون هر فردی با دیدن شکوه و معماری بی‌نظیر این ارگ، بدون تردید مجذوب آن می‌شود. ارگ شیخ بهایی در سال ۱۳۸۲ به همت شهرداری نجف‌آباد، پس از دو سال تلاش و صرف هزینه زیاد جهت بازسازی و مرمت این بنا، جان تازه‌ای گرفت و به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی این شهر تبدیل شد.

ویژگی‌ها

این ارگ در حصار یک باغ به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع واقع شده است و دارای هفت برج است که شش عدد از آن‌ها کبوترخانه هستند. ارتفاع هر یک از این برج‌ها که نظیر آن‌ها تنها در تبریز یافت می‌شود، در حدود ۱۴ متر است و با دیوارهای کاهگلی به ارتفاع ۴ متر به یکدیگر متصل شده‌اند. تقسیم‌بندی این برج‌ها در اضلاع دیوار و زوایای آن‌ها و همچنین در قسمت ورودی ارگ منظره زیبایی را به وجود آورده است. ورودی ارگ از طریق هشتی، اتاق‌هایی در بالا و پایین بنا و همچنین زیر زمین آن، به داخل ارگ راه پیدا می‌کند.

 


بازسازی

خوشبختانه شهرداری نجف‌آباد این ارگ را در سال ۱۳۸۲ با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان بازسازی کرد و از آن به‌عنوان یک مجموعه تفریحی بسیار بزرگ بهره‌برداری کرد. ارگ شیخ بهایی در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی غرب استان اصفهان است و اضافه شدن قسمت‌های همچون چایخانه فضای سبز و آب‌نما به آن، روح تازه‌ای به این مجموعه تاریخی باشکوه بخشیده است. این ارگ  پس از بازسازی، در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.



کاربرد این ارگ در قدیم

کبوترخانه ها که بیشتر آن‌ها در زمان صفویه ساخته شده‌اند، عمدتا برای جمع‌آوری کود و و پناه دادن به کبوتران و پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و ارگ شیخ بهایی نیز با شش کبوتر خانه از این قاعده مستثنی نیست.

مکان

این ارگ که به هفت برج خارون نیز شهرت دارد، در جنوب شرقی نجف‌آباد محله جوی خارون، بلوار بهارستان واقع شده است. بازدید و لذت تفریح در این مجموعه تاریخی و تفریحی در شهر نجف اباد اصفهان را فراموش نکنید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2