امامزاده ساره مریم (ع) نجف آباد استان اصفهان

امامزاده ساره مریم (ع) نجف آباد استان اصفهان

 

امامزاده ساره مریم درجوزدان نجف‌آباد از آثار تاریخی ایلخانان بوده که در سال‌های پیش تخریب و به جای آن بنایی نو برای امامزاده ساخته شد. امامزاده به فرزند یا نواده امامان شیعه و مقبره آن‌ها گفته می‌شود. تعداد بسیاری امامزاده در شهرها و روستاهای ایران و به تعداد کمتری در عراق است. امامزادگان در ایران توسط سازمانی به نام سازمان اوقاف اداره می‌شوند. علت وجود امامزاده‌های فراوان در ایران مهاجرت گسترده فرزندان امامان شیعه به این سرزمین است که به دلیل امنیت موجود و احترامی که مردم ایران برای آن‌ها قائل بودند رخ داده است. در حال حاضر در ایران امام زاده های بسیاری موجود است. امامزاده ساره مریم یکی از این چندین امام‌زاده است که در این نوشتار کوتاه بررسی می‌شود.

 

 

 

امامزاده ساره مریم در فاصله یک کیلومتری شمال غرب شهر جوزدان و در فاصله ۷ کیلومتری شهرستان نجف‌آباد در مسیر پولادشهر-نجف‌آباد در کنار گلزار شهدای این شهر  در استان اصفهان قرار گرفته است. به گفته اهالی شهر و شجره‌نامه مربوط به امامزاده، بنای امامزاده منتسب به خواهر امام رضا(ع) است. برخی نیز امامزاده را از نوادگان امام موسی کاظم دانسته‌اند. بنای امام‌زاده به قرن ششم هجری و دوره ایلخانی نسبت داده شده است. زیربنای امام‌زاده در ابتدا ۱۰۰ متر بوده است. بنای امام‌زاده از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و به صورت سرپوشیده ساخته شده است. امام‌زاده دارای حیاط و حوطه نیز هست و درحال حاضر در مرحله نوسازی قرار گرفته است. در داخل بنای امام‌زاده ضریحی فلزی قرار دارد که مربوط به بانو ساره مریم است و ابعاد آن ۵/۲ در ۳ متر است و بر روی مزار امام‌زاده شریفه از ۱۰ سال پیش جایگزین ضریح قبلی که چوبین بود، شده است .روستای ساره‌مریم در مجاورت امام‌زاده قرار گرفته است. امامزاده ساره مریم در حال حاضر در طرح توسعه قرار گرفته و خیرین در حال اجرای این طرح هستند. مساحت صحن امام‌زاده ساره‌مریم قبلا در حدود ۱۰۰متر مربع بود که با نوسازی فضا و بنای امام‌زاده به ۱۶۵۰ متر در حال افزایش است.

 

 

بنای امامزاده ساره مریم در سال‌های اخیر توسط هیت امنای امام‌زاده بدون هماهنگی با میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان شبانه تخریب شد. علت تخریب بنا را، ناایمن بودن آن و در معرض ویرانی بودن بنا اعلام کردند. شکست‌های به وجود آمده بر روی ساختمان بنا، به دلیل زمین‌لرزه‌ای که در شهر ایجاد شد آن را در معرض ویرانی قرار می‌داد. به این طریق هیت امنای امام‌زاده توانسته بود مجوز تخریب آن را از دادگستری بگیرد. از سال‌های گذشته ستون‌های بتونی در اطراف امام‌زاده ساخته شده بود که چشم‌انداز بنا را به طور کامل از نظرها محو کرده بود.

 

 

این بنا بعد از آن دوباره ساخته شد و سازه فلزی گنبد بنا در حدود سه سال پیش به پایان رسید. امام زاده ساره مریم در تاریخ سی ام تیرماه ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۱۱۵ به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران ثبت ملی شد. امروزه از بنای امام‌زاده ساره مریم در جهت اهداف فرهنگی استفاده‌های بسیاری می‌شود. این محل علاوه بر مکانی برای زیارت و حضور گردشگران و مسافران، به مکانی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی نیز تبدیل شده است. برای مثال در سال گذشته نمایشگاهی در این مکان برگزار شد که در آن دستاوردهای چند سال گذشته که توسط این امام‌زاده به دست آمده بود برای بازدید مردم به نمایش گذاشته شد. همچنین نمایشگاهی با مضمون دفاع مقدس نیز در این مکان برگزار و مورد بازدید عموم گذاشته شد. اولین نمازجمعه شهر جوزدان نیز در سال ۱۳۹۵ شمسی در محل امام‌زاده ساره‌مریم برگزار شد. گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند می‌توانند از بنای جدید امامزاده دیدن کنند. گردشگران میتوانند در طی سفر خود به نجف آباد سری به امامزاده ساره مریم بزنند و از این بنای تاریخی و مذهبی بازدید کنند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2