باغ ملی نجف آباد استان اصفهان

باغ ملی نجف آباد استان اصفهان

 

باغ ملی یا میدان امام خمینی، که روزگاری محل استراحت کاروان‌های در حال گذر از این دیار بوده، در مرکزشهر نجف‌آباد قرار گرفته و میدان اصلی این شهر است. میدان امام خمینی شهر نجف‌آباد، متعلق به دوران پهلوی اول است و تا قبل از انقلاب اسلامی، باغ ملی نام داشته و سپس میدان امام خمینی نامیده شده است. امروزه این میدان در مرکز شهر تاریخی و زیبای نجف‌آباد، با پارکی بزرگ و فضایی سبز، و وجود رستوران‌ها و مغازه‌های بسیار در اطرافش، به محلی برای تفریح و خرید کردن مردم و استراحتگاهی دلچسب برای مسافرانش تبدیل شده است.

 

 

 

موقعیت جغرافیایی

شهر نجف‌آباد، قرار گرفته در استان اصفهان، چهارمین شهر پرجمعیت این استان بوده و با شهر اصفهان ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر تاریخی، پر از باغ‌های زیبا و جذاب است و در دشتی هموار و وسیع در میام کوه‌های استان اصفهان، جای دارد. باغ ملی یا همان میدان امام خمینی، با ۸ خیابان برای ورود و خروج، در مرکز شهر نجف‌آباد قرار گرفته است.

آدرس: استان اصفهان، نجف‌آباد، حکیم ۶۲

 


قدمت و نامگذاری

نجف‌آباد، شهری با پیشینه‌ی پربار تاریخی است و موقعیت جغرافیایی و تجاری بسیار خاصی داشته است. این شهر در دوران شاه عباس اول صفوی با طراحی شیخ بهایی، برای به وجود آوردن شهری مدرن و نظامی در نزدیکی اصفهان، ساخته شد. نزدیکی بسیارش به شهر اصفهان، و قرار گرفتنش بر سر مسیر سفر کاروان‌ها به عراق، و استان‌هایی از جمله خوزستان، باعث به وجود آمدن این موقعیت خاص در دوران صفویه و قاجار است. در طول تاریخ، جهانگردان بسیاری از این شهر در سفرنامه‌هایشان نام برده‌اند.

 

 

میدان امام خمینی یا باغ ملی و فضای سبزش، بازمانده از باغی بزرگ و زیباست که ۳۰۰ سال پیش در این محل، برای استراحت کاروانیان در حال گذر ساخته شده بوده است. دلیل نام‌گذاری و خواندنش به این نام توسط مردم، این است که باغ هیچوقت مالک خصوصی نداشته است.

 


مشخصات

باغ ملی بیضی شکل است و ده‌ها مسیر ورود و خروج دارد. این گذرها که در قدیم‌الایام محل تجارت کالا و کسب و کار مردم این شهر بوده‌اند، امروزه نیز محلی برای خرید و فروش و پر از مراکز تفریحی و تجاری است. از ده‌ها گذر این باغ، فقط ۸ مسیر ورودی به میدان باقی مانده که خودروها می‌توانند از آن‌ها وارد شده، میدان را دور زده و خارج شوند. از بناهای تاریخی معروف شهر نجف‌آباد در مجاورت باغ ملی، مسجد جامع نجف‌آباد و مسجد تاریخی نصیر را می‌توان نام برد که هر دوی آن‌ها قدمت تاریخی دارند. گردشگران میتوانند با خیالی آسوده جهت گذراندن اوقات فراغت و تفریح به این مکان بروند.


 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2