روستای چم یوسف علی لنجان استان اصفهان

روستای چم یوسف علی لنجان استان اصفهان

 

روستای یوسف علی ، روستایی از توابع بخش باغ بهادران شهرستان لنجان در استان اصفهان ایران است. چم یوسفعلی نام یکی از سری روستاهای حاشیه رودخانهٔ زاینده‌رود حوالی شهر سامان و باغ بهادران است. این روستا در دهستان چم کوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۶۳۰ نفر (۳۸۰خانوار) بوده‌است. این روستای بسیار خوش آب هوا یکی از مناطقی است که مردم آن اکثراً به باغداری و پرورش گردو و بادام مشغول هستند. مردم روستای چم یوسفعلی ترک زبان هستند که در طول تاریخ لهجه آن تغییر کرده و ترکی به خصوصی را صحبت می‌کنند روستای چم یوسفعلی از شمال و از طریق زاینده‌رود با روستای چم نور از جنوب از طریق مزرعه قارادره با روستای جعفرآباد از شرقبا روستای چم کهریز و از غرب با روستای چم طاق همسایه است روستای چم یوسفعلی بزرگترین و پرجمعیت ترین روستا در دهستان چم کوه می‌باشد که بعنوان مرکز دهستان چم کوه نیز هست. چم یوسفعلی با قدمتی حدوداً ششصد سال یکی از قدیمی ترین روستاهای حاشیه زاینده رود محسوب می‌گردد این روستا از نظر تقسیمات کشوری جز استان اصفهان شهرستان لنجان بخش باغبهادران در مرز بین استان اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری در منطقه‌ای سرسبز و واقعاً خوش آب و هوا در حاشیه همیشه سبز زاینده‌رود واقع شده است.

 

 



شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری است. عمده محصول باغی کشاورزان روستا را بادام و گردو تشکیل می‌دهد ضمن اینکه در کنار دو محصول ذکر شده انواع درختان میوه (هلو و زردالو و….. نیز کاشت می‌شود و در بخش زراعت گندم و جو و نخود و…. کاشت می‌گردد ضمن اینکه دامداران نیز گاو و گوسفندان خود را به صورت سنتی یا صنعتی پرورش می‌دهند. البته در حاشیه رودخانه برنج کاری نیز رواج دارد در صورت بارندگی مناسب در فصول پاییز و زمستان مردم روستا تقریباً بیشتر مایحتاج زندگی را در روستا تولید می‌کنند مردم ترک زبان روستای چم یوسفعلی در بحث ازدواج بسیار متعصب و سختگیر هستند همین مساله باعث شده تا در موقع شوهر دادن دختران وسواس کنند و با دقت بسیار دختران را شوهر می‌دهند همین موضوع باعث شده بر خلاف جوامع پیشرفته امروزی آمار طلاق و جدای زن وشوهر از یکدیگر تقریباً در حد صفر باشد یعنی هر کدام از زوجیین در صورت طلاق و جدایی در چشم مردم روستا منفور می‌شوند. با توجه به اینکه در سالهای اخیر بسیاری از مردم روستاهای اطراف به شهر مهاجرت کردند مردم روستای چم یوسفعلی اکثراً در زادگاهشان ماندند و به تعداد بسیار اندکی مهاجرت نمودند این موضوع باعث شده چم یوسفعلی بعنوان مرکز دهستان چم کوه و همچنان پرجمعیت ترین روستا در آستانه شهرشدن و گرفتن شهرداری باشد. و شاید در آینده‌ای نه چندان دور بگوییم شهر چم یوسفعلی. دهستان چم کوه که به دلیل قرار گیری در پای ارتفاعات شمال غربی بخش باغبادران این نام را به خود گرفته است و دارای ۸ روستا با مرکزیت روستای چم یوسف علی و ۵۳ مزرعه می‌باشد. این روستای زیبا هر ساله میزبان گردشگران بومی و غیر بومی میباشد.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2