روستای مورکان باغ بهادران استان اصفهان

روستای مورکان باغ بهادران استان اصفهان

 

روستای مورکان جزو حوزه استحفاظی دهستان چم رود بخش باغبادران است شمال آن تپه های ملک آباد ودر جنوب آن رود خانه زاینده رود جاری می باشد . با مرکز بخش ۱۰کیلو متر فاصله دارد .این روستا از حدود پانصد خانوار تشکیل شده که تقریبا ۲۰۰۰نفر جمعیت دارد. تا قبل از سال ۱۳۸۵ خورشیدی دارای حصار وبرج وبارو بوده وسه دروازه به نامهای دروازه میرزا علی ،دروازه سید جعفر ودروازه میرزا ابراهیم بوده است .

 

 

 

مورکان مسجدی هم داشته که با آجر وبه سبک طاقهای ضربی وستونهای آجری بسیار زیبا ساخته شده بوده که در سالهای اخیر تخریب وبازسازی شده است در گذشته سه برج به نامهای عبدالمحمود ،محمدوبرج کرم داشته است . همچنین دو آسیاب به نامهای حسین آباد وجلو مسجد داشته در حال حاضر یک آسیاب مکانیکی وکارخانه برنج کوبی دارد . زنهای مورکان هنر قالیبافی را حفظ کرده اند آب اشامیدنی روستا از چاه آب که در صحرای معروف به ریگ حفاری شده تامین می گردد .

 


قسمتی از زمینهای کشاورزی مورکان از آب زاینده رود مشروب می شود برنجی که از این زمینها به دست می آید بسیار معطر ومشهور است .قسمتی دیگر از زمینها ی کشاورزی از قناتهای :دره حسن خان ،دره خانه قوش ودره نی مشروب می شوند .در مورکان قلعه ای به نام قلعه حیدر خان وجود داشته که آثار کمی از آ ن باقی مانده است .

 


درمورکان گردو سیب گیلاس وانواع محصول ها از جمله سیب زمینی بدست می آید در بهار وتابستان به خاطر طبیعت بسیار زیبا وهوای خنک روستا ی مورکان ورحمت آباد که در دل هم قرار دارند مسافرین زیاد ی از این منطقه بازدید می کنند واز هوای فرحبخش وسبزه زار های آن استفاده می کنند. این روستا هر ساله میزبان گردشگران زیادی می باشد.


 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2