بازار تاریخی نایین استان اصفهان

بازار تاریخی نایین استان اصفهان

 

مهمترین معبر اصلی و مرکز تجاریشهر نایین در قدیم  بازار تاریخی نایین بوده که از وسط بافت تاریخی نایین می گذشته است. ورودی بازار به عنوان یکی از دروازه های قدیم شهر بوده که به دروازه تاریخی چهل دختران معروف می باشد . بازار تاریخی نایین در طول دوره های مختلف تاریخی شکل و توسعه یافته و بنای اولیه آن متعلق به دوره ایلخانان و بیشترین رونق آن در زمان صفویه می باشد .

 

 

 

طول بازارتاریخی نایین حدودا”1000 متر و عرض آن بین 3 تا 5 مترمتغیربوده و شامل170باب مغازه می باشد. بازار تاریخی نایین دارای دو کاروانسراو بارانداز بوده که کاروانسرای بزرگ آن درست پس از عبور از دروازه تاریخی چهل دختران در سمت راست بازار قرارداشته که در حال حاضر فقط سردر ورودی آن باقی مانده است.

 

 

دروازه چهل دختران دارای دو برج بوده و چسبیده به حصار تاریخی شهر نایین می باشد که دورتادور حصار تاریخی شهر نایین را خندقی احاطه نموده و محل عبور از دروازه به وسیله پل متحرک میسر می شده و در بالای دروازه اتاقکی برج مانند بوده که در هنگام هجوم بیگانگان درب اصلی بسته و ازطریق تیرکشها و آتش دانها به دشمن حمله می نمودند.دروازه تاریخی چهل دختران و ورودی بازار دارای دودرب بزرگ می باشد .

 

 

بازار نایین همچون کوچه ای سرپوشیده با سقف گنبدی و طاق خوبی با نورگیری هایی دایره ای شکل که در وسط طاق هاست، همراه است و مغازه ها در طرفین آن با درهای چند لنگه چوبی گاه به صورت دو طبقه (با زیرزمین) مشاهده می شوند. نایین از قدیم الایام یک مرکز مهم تجاری و بازرگانی و محل بارانداز کاروانیان بوده است. کاروان هایی که از شرق به غرب و از شمال به جنوب در رفت و آمد بوده اند و در اینجا به استراحت و مبادله کالا می پرداخته اند.

 

 

معمولاً در بافت قدیمی هر شهر که دارای  اندکی بازرگانی بوده بازاری به فراخور سال آن سامان دیده می شود و هنوز هم علی رغم همه جلوه های جدید شهری و مراکز جدید تجاری و بازرگانی بازارها یکی از مراکز عمده دادوستد و نیز مجادله اندیشه ها و نشر اخبار در هر شهر به حساب می آیند و هر کس وارد شهری می شود یکی از مکان هایی را که سراغ می گیرد بازار شهر است. این بنای تاریخی به شماره 1564 به تاریخ 24/5/56 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سایت سی تی مهر بازدید و گشت و گذار در این مکان تاریخی را به گردشگران پیشنهاد میکند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2