چشمه آبگرم شوط استان آذربایجان غربی

چشمه آبگرم شوط استان آذربایجان غربی

 

شوط یکی از شهرستان هایاستان آذربایجان غربی است که مرکز آن شهر شوط می باشد. این خطه در منطقه آزاد تجاری ماکو قرار گرفته است. شهرهای ماکو، پلدشت، چالدران و چایپاره دور تا دور آن را احاطه کرده اند. چشمه آب گرم شوط، اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهرستان است که هر سال گردشگران زیادی را به قصد درمان به سوی خود جذب می کند. این چشمه، دو سرچشمه اصلی دارد که چهل متر دورتر و بر روی تپه ای قرار گرفته اند. از دو سوی این تپه آب گرم و از وسط آن آّب سرد می جوشد. در مظهر اصلی چشمه استخرهایی ساخته شده است که آب آنها به صورت دائمی در جریان است. در این منطقه یک مجتمع گردشگری و آب درمانی در حال احداث است که مساحتی در حدود سه هکتار برای این کار در نظر گرفته شده است.

مشخصات چشمه:

آب گرم شوط دارای دو سرچشمه اصلی است که به فاصله تقریبی ۴۰ متر بر روی پشته ای با ارتفاعی متفاوت از هم واقع شده ‌اند. مظهر اصلی چشمه را یک حوضچه طبیعی به شکل نامنظم تشکیل می دهد که در اثر رسوب گذاری آب چشمه، حوضچه های طبیعی و زیبایی به وجود آمده است. روی حوضچه ها استخرهایی ساخته شده است و آب گازدار به طور دائم و جوشان در آن جریان دارد. آب گازدار از قسمت غربی حوضچه از زمین می جوشد و از مجرایی که در جنوب غرب حوضچه قرار دارد خارج می شود. در شمال غرب چشمه اصلی، سه حوضچه دیگر نیز وجود دارد که مجاری خروج آب آنها در سطح تپه نمایان است. چشمه آبگرم شهرستان شوط در محیطی دلپذیر و مفرح در حاشیه شهر شوط واقع شده است.

 

 

 

خواص درمانی:

آب این چشمه کمی ترش مزه و بی رنگ است و از بیکربنات و آهن تشکیل شده است. از خواص درمانی آن بیشتر برای درمان پادرد و نیز به ‌صورت استحمام برای تسکین درد مفاصل استفاده می‌ شود.

امکانات مجتمع:

در حال حاضر مجتمع گردشگری و آب درمانی این منطقه با هدف جذب گردشگر و توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو در زمینی به مساحت سه هکتار و با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع در حال احداث است. در حال حاضر بر روی این چشمه یک استخر روباز ایجاد شده است که گردشگران از آن استفاده می کنند. ایجاد چهار استخر مجزا و سرپوشیده برای بانوان و آقایان، ایجاد بوفه، سویس بهداشتی و محوطه سازی و فضای سبز، آلاچیق، پارکینگ و محلی برای بازی کودکان، در دستور کار پروژه بهسازی این آب گرم قرار دارد.

 

 

 

سایر جاذبه های گردشگری شوط:

غار شیخ سلو، جاذبه طبیعی دیگر این شهر است که در روستای شیخ سلو قرار دارد. تپه خلیل آباد، که متعلق به دوران ماقبل تاریخ است و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است از دیگر دیدنیهای این شهرستان است. گنبد مقبره تاریخی کندال که در جنوب روستای کندال قرار گرفته شش کیلومتر دورتر از شوط واقع شده است. گنبد بر روی یک تپه ساخته شده و گنبدی سنگی است که برخی آن را به روس ها و برخی به ارامنه نسبت می دهند. این گنبد دایره ای شکل و با ارتفاعی در حدود سه متر می باشد. عمارت تاریخی خان، که بر اساس معماری آن، قدمتش را به اواخر دوره قاجار و کمی از اوایل دوره پهلوی نسبت می دهند که در روستای خوک شوط قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به شهرستان شوط:

از تهران، تبریز و ارومیه به مقصد شوط اتوبوس های مسافربری وجود دارد. این شهر در مسیر بزرگراه تبریز به سمت بازرگان، یک خروجی دارد.

با اتوموبیل: «بزرگراه تبریز - بازرگان. سه راهی شوط» و «سه راهی اصلی شوط-چالدران-چایپاره». لطفا اگر به این مکان سفر کردید نظرات خود را با سایت سی تی مهر درمیان بگذارید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2