تالاب ناور چالدران استان آذربایجان غربی

تالاب ناور  چالدران استان آذربایجان غربی

 

تالاب ناور یکی از شش تالاب شهرستان زیبا و سرسبز چالدران و یکی از سی تالاب ثبت شده استان آذربایجان غربی است که در نقطه صفر مرزی بین دو کشور ایران و ترکیه قرار گرفته است. در بین این شش تالاب سه تالاب دائمی و سه تالاب فصلی هستند که در این میان تالاب ناور به همراه دو تالاب پیراکندی و زاویه سفلی جزو تالاب های دائمی این منطقه به شمار می آیند که در مجموع تالاب های دائمی و فصلی این منطقه با شروع بارش ها بیش از یک هزار هکتار وسعت دارند. قرار گرفتن در این منطقه و همچنین واقع شدن در محدوده شکار ممنوع سبب شده تا این تالاب در میان تالاب های دیگر منطقه از امنیت مناسب تری برخوردار باشد. در سال های اخیر تلاش هایی برای ثبت بین المللی این تالاب نیز صورت گرفته است.

 

 

 

این تالاب به عنوان یکی از زیستگاه های اصلی گونه مهم درنای آسیای صغیر محسوب می شود به طوری که بالغ بر  شصت جفت درنا در این تالاب زیست و در آن جوجه آوری نیز می کنند. این تالاب جزو زیستگاه های اصلی منطقه چالدران به حساب می آید و چیزی در حدود دویست و هشتاد هکتار وسعت دارد. اطراف این تالاب را نیزارها و انبوه گیاه لوئی فرا گرفته است . علاوه بر درناها چیزی در حدود هشتاد تا هشتاد و پنج گونه از پرندگان به چشم می خورند که به صورت دائمی و یا فصلی در این تالاب زندگی می کنند. درنای معمولی، درنای آسیای صغیر، آنگوت، اردک، سنقر تالابی، سنقر گندمزار، غاز خاکستری، حواصیل و انواع کاکائی ها بخشی از حمعیت پرندگان این تالاب را تشکیل می دهند.

 

 

 

این تنوع بالای حضور پرندگان در این تالاب نمایانگر امنیت و آرامش حاکم بر آن است. مسیر نسبتا صعب العبور و کوهستانی، طبیعت سرسبز منطقه و بارش های مناسب در کنار نزدیکی به منطقه صفر مرزی سبب شده تا این تالاب به مکانی مناسب برای حضور پرندگان مبدل شود و پرندگان مدت زمان بیشتری را در این تالاب و مناطق اطرافش توقف کنند. با فرارسیدن فصل بهار و آغاز حضور پرندگان مهاجر تالاب ناور جانی دوباره یافته و با انبوه پرندگان بسیار دیدنی تر است. این تالاب که در دسته تالاب های قفقازی و در غرب شهرستان زیبای چالدران قرار می گیرد در کنار چشم انداز طبیعت دلچسب چالدران یکی از زیباترین تالاب های منطقه است. این مکان زیبا از جمله جاهای دیدنی و گردشگری استان آذربایجان غربی است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2