روستای دهسرخ مبارکه استان اصفهان

روستای دهسرخ مبارکه استان اصفهان

 

روستای دهسرخ بزرگترین روستای بخش گرکن جنوبی است مردمی با دو زبان و لهجه فارسی وترکی . وسعت کلی روستا طبق طرح هادی ۷۰۵۳۴۷ متر وکل زمینهای کشاورزی آن ۱۸۰۰۰ جریب که با ۷۰۰حلقه چاه آب آن تامین می گردد ۷۰ واحد دامداری دارد و محصولات عمده آن گندم ،برنج، علوفه، ذرت، جو، انگور می باشد . بقعه امامزاده سید جلال از جمله آثار باستانی ویکی از مکانهای زیارتی و تاریخی است که علاوه بردرختان هفت برادر، خانه حاج میرزا عنایتی، میرزا چوپانی ، برج ناصر چوپانی ، خانه محمد چوپانی و مسجد قدیمی جز آثار باستانی این روستا ست .

دهسرخ با تعداد ۳۶۳۵ نفر جمعیت و ۱۰۵۰ خانوار واز طرف شمال با روستای سمسان واز طرف جنوب با دشت مهیار از شرق با کوه بابا عبد اله واز غرب با اسدآباد همسایه می باشد و فاصله آن تا بخش ۸ کیلومتر با شهرستان مبارکه ۱۰ کیلومتر و تا اصفهان ۳۰ کیلومتر فاصله دارد . ارتفاع آن تا سطح دریا ۱۶۳۸ متر است زبان مردم ترکی و قدمت روستا به ۳۰۰ سال پیش باز می گردد و بدلیل وجود بناهای قدیمی که با خاک سرخ ساخته شده اول به حصنی سرخ و بعدها دهسرخ نامیده شده است .

 

 

 

امکاناتی که این روستا از آن برخوردار است عبارتند از ۳ مسجد به نامهای ، مسجد جامع، مسجدالمهدی، مسجد صاحب الزمان و و چهار مدرسه ،ابتدائی نجمه وشفیع، راهنمایی همدانیان ،دبیرستان میلاد نور، دبستان رحمت نقش جهان، خانه عالم، رستوران بین راهی،پایگاه بسیج، کانون فرهنگی ودارالقرآن ،جمعیت هلال احمر دهسرخ، دو معدن شن یک معدن سنگ وشهرک صنعتی مواد غذایی و کارخانجات عظیمی مانند شرکت پلی اکریل و دی.ام.تی ، کارخانه قند نقش جهان ، شرکت تولید کننده آبرسانی،شهرک صنعتی سه راهی مبارکه و شرکت کشت ودام فضیل و ... چشمه و آبشار بابا عبداله از مکانهای با صفا و دیدنی وپر جاذبه دهسرخ است که در بهار بیشترین بازدید کننده را دارد . بازدید از روستا دهسرخ مبارکه و جاذبه های گردشگری آن را به همه گردشگران پیشنهاد میکنیم.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2