روستا فرخ آباد فردیس استان البرز

روستا فرخ آباد فردیس استان البرز

استان البرز، با طبیعتی جذاب و دیدنی و سرشار از طراوت، سرسبزی و با قدمت تاریخی پذیرای گردشگران از گوشه و کنار ایران است. روستای فرخ آباد و زیبادشت از توابع شهرستان فردیس با طبیعتی سرسبز، زیبا و پیشینه باستانی از مناطق جذاب گردشگردی این استان است. جدای از آثار تاریخی و باستانی فرخ آباد زیبادشت، طبیعت این روستا دارای فضاهای سرسبز و چشم نواز، هوای مطبوع و دلپذیر، مرغزارهای با شکوه و منظره های با صفا و آرامش بخش است. فرخ آباد که بیشتر دیاری است زیبا تا یک روستا، در واقع بزرگترین روستای استان البرز به شمار می رود.

ساختار:

فرخ آباد زیبادشت به دو قسمت زیبادشت شمالی و زیبادشت مرکزی تقسیم بندی شده که زیبادشت شمالی شامل صد و هشتاد قطعه زمین با کاربری باغ ویلا بوده و زیباترین باغ ویلا ها را دارد که با نگهبانی تمام وقت و با کنترل ورود و خروج، فضایی امن برای گردشگران به وجود آورده است. عرض خیابان های اصلی فرخ آباد زیبادشت بین هجده تا بیست متر است و کوچه های فرعی با طراحی خاصی آراسته شده است. زیبادشت مرکزی نیز همچون زیبادشت شمالی است که نسبت به آن وسعت بیشتری داشته و حدود چهارصد قطعه زمین را شامل می شود که اغلب باغ ویلا هایی با بناهای قدیمی منطقه بکری را تشکیل داده است. از این رو کارشناسان و صاحب نظران امیدوارند، فرخ آباد زیبادشت هیچ گاه به شهر تبدیل نشود. این روستا با بیش از یکهزار و ششصد و چهل هکتار وسعت دارای پلاک چهار اصلی از ثبت املاک کل کشور است.

 

 

 

ویژگیهای فرهنگی:

از لحاظ بافت جمعیتی، سه قشر عمده که شامل بومیان اصیل فرخ آباد (با پیشینه ای بیش از چهارصد سال)، مهاجران نیشابوری (حدود هفتاد سال) و مهاجران زنجانی (با سکونت بیش از سه دهه) است، ساختار جمعیتی این روستا را شکل می دهند.  آداب و رسوم محلی، غذاهای سنتی و پخت نان محلی دیار فرخ آباد زیبادشت از جلوه ‌های ویژه مردم شناسی این روستا است. در این روستا تاکنون چندین جشنواره غذای سنتی و صنایع دستی اقوام ایرانی با حضور استاندار البرز و مسئولان استانی برگزار شده است.

قدمت:

قدمت این روستا به دوران باستان و پیش از تاریخ بازمی گردد که اثر تاریخی غلامعلی تپه در جنوب روستا از آن جمله است و گمان می رود محل سکونت اولین ساکنان این منطقه بوده است. با توجه به یافته های باستان شناسی و کشف سفالینه های اخرایی رنگ، پیشینه آن را به قبل از میلاد تخمین می زنند. غلامعلی تپه مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است. زال تپه مربوط به دوران سلجوقیان از دیگر آثار این روستا به شمار می رود، دیوار و برجک نگهبانی مربوط به قلعه فرخ آباد، حمام قدیمی با یک میدان مرکزی که در اطراف این میدانگاه بناهایی چون حمام عمومی، عبادتگاه و ابنیه عمومی مشاهده می شود، از بناهای تاریخی فرخ آباد و زیبا دشت است. در ساخت حمام قدیمی روستای فرخ آباد و زیبا دشت از آجرهای چهارگوش و ملات ساروج استفاده شده است که براثر فرسودگی و عدم مرمت اواخر سال ۱۳۵۷ تخریب و در قسمتی از آن مسجد جامع ساخته شد.

 

 

 

اقتصاد:

شغل اصلی مردم روستا با توجه به زمین های زراعی و باغ های اطراف روستا، کشاورزی و باغداری است که اکنون باغداری بیش از کشاورزی در منطقه رونق دارد. همچنین وجود دو منطقه صنعتی به نام های داشلیجه و شهرک صنعتی ولیعصر با حدود یکصد واحد تولیدی در نزدیکی این روستا از پتانسیلهای اقتصادی آن محسوب می شود. علاوه بر این، طبیعت جذاب فرخ آباد زیبادشت زمینه ساز حضور گردشگران است. در این میان وجود تنها مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان فردیس در روستای فرخ آباد زیبادشت، یکی از مزیت های ارزشمند این روستا و زمینه ساز ایجاد اشتغال برای مردم منطقه است.

محصولات:

محصولات این روستا عبارتند از: گیلاس، آلبالو، زردآلو، گوجه سبز، آلو، سیب، گلابی، هلو، شلیل، گردو. دیگر میوه های باغی نیز در این منطقه برداشت می شود. صیفی کاری نیز در آن رونق مطلوبی دارد که به دلیل وجود آب بسیار خوب و پاک این منطقه از کیفیت و تنوع بالایی برخوردار است. گوجه، خیار، انواع کلم، انواع سبزیجات، انواع لوبیا، بامیه، انواع فلفل، بادمجان و ... از محصولات دیگر این منطقه هستند. همچنین گندم، جو و ذرت در این منطقه کشت می شود. کشت گلخانه ای نیز در این منطقه فعال است که تولیدات آنها خاصیت خوراکی و دارویی دارد مانند کلم بروکسل و آندیو که بسیار برای چربی و قند خون مفید میباشند.

 

 

 

امکانات:

روستای زیبای فرخ آباد با مشارکت مردم و خیرین نیکوکار به امکاناتی از جمله مدرسه، مرکز درمانی، سالن های ورزشی و ... مجهز شده است، تا جایی که جوانان این روستا در حوزه های مختلف ورزشی، علمی و فرهنگی به موفقیت های قابل توجهی دست یافته اند. مرتضی اسدی مدال آور تیم ربوتیک ایران در آمریکا و حضور فعال جوانان در مسابقات مهم کشوری، قهرمانی تیم فوتسال بانوان در مسابقات لیگ دسته سه کشور و میزبانی از رویدادهای بزرگ ورزشی و فرهنگی در این روستا از مواردی است که ذکر آنها خالی از لطف نیست. قابل یادآوری است که علاوه بر ده هزار متر فضای سبز طبیعی دو پارک به وسعت هزار متر در فرخ آباد وجود دارد.

جاذبه های گردشگری:

این روستا با برخورداری از محوطه ها و تپه های باستانی از جمله تپه های فرخ آباد و مرد آباد که مربوط به هزاره پنجم تا سوم قبل از میلاد هستند، از ظرفیت های بالقوه گردشگری برخوردار است. گورستان باستانی زرکان نو و تپه دشت بهشت دارای آثاری از هزاره اول قبل از میلاد هستند. تپه امامزاده احمد و محمود، حسین آباد، زال تپه، قلعه حیدر آباد امامزاده قاسم از دیگر آثار این منطقه مربوط به دوره تاریخی و اسلامی هستند. آب و هوای چهارفصل، تنوع پوشش باغی و گیاهی در کنار آثار تاریخی جلوه‌ های دیگری از جاذبه ‌های گردشگری این روستا است. روستای فرخ آباد و زیبادشت که فاصله کمی با شهرستان فردیس و کرج دارد، می ‌تواند پذیرای تعداد زیادی از علاقه مندان به گردشگری درروز طبیعتˈسیزدهم فروردینˈباشد. طبیعت این روستا و چشم اندازهای زیبا و هوای مطبوع آن بیشترین جذابیت را برای گردشگران دارد.

موقعیت مکانی:

روستای فرخ آباد زیبادشت در جنوبی‌ ترین قسمت کرج، در مسیر جاده شهر ماهدشت و مرز بین کرج و صفادشت و در حوزه استحفاظی شهرستان فردیس قرار دارد، این روستا از جنوب به روستای یوسف آباد قوام از توابع شهر صفادشت و از شمال به شهر مشکین دشت و محمدشهر از غرب به منطقه عباس آباد از توابع محمد شهر و از شرق به منطقه خوشنام و پایگاه هوایی فتح محدود می شود. فردیس نیز در جنوب شرقی کلانشهر کرج مرکز استان البرز قرار دارد. تماشا و لذت  بردن از این مکان زیبا را از دست ندهید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2