غار گواتامک استان سیستان بلوچستان

غار گواتامک استان سیستان بلوچستان

غار گواتامک یکی از غارهای بزرگ و ناشناخته در ارتفاعات کوه بیرک بخش ایرندگان خاش بوده که در جنوب این شهرستان قرار دارد. غار گواتامک دارای یک دهانه ورودی با اندازه یک متر قطر بوده و انتهای این غار حدود 100 متری به غاری کم عرض ولی طولانی در دل کوهستان ختم می‌ شود. این غار در 120 کیلومتری بخش ایرندگان و در ارتفاع 1712 متری ارتفاعات رشته کوه بیرک واقع شده که گردشگران پس از ورود به داخل غار، وارد دالانی به عرض 1.5 و ارتفاع سه متر می شوند و هر چه جلوتر بروند عرض و ارتفاع این غار بیشتر می ‌شود تا جایی که در اواسط مسیر ارتفاع به حدود 10 تا 12 متر و عرض 30 تا 35 متر می رسد.
رشته کوه بیرک؛ کوهی مشترک بین مهرستان و بخش ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان است. قله این کوه با 2750 متر ارتفاع دومین قله بلند سیستان و بلوچستان پس از تفتان بوده که دارای آب و هوای مطبوع و معتدل است. کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و راهبردی دارای طبیعتی بسیار زیبا و در خور توجه گونه ‌های فراوان درختان و گیاهان دارویی از قبیل آویشن ازگند، کلپوره، گواتک، مور، توتری و غیره را در خود جای داده که در سال‌های پر آب بسیاری از مردم و اهالی منطقه برای جمع‌آوری این گیاهان دارویی و هم‌ چنین قارچ‌های محلی به این منطقه می ‌آیند.
کوه بیرک مکانی مناسب برای زیست گونه های منحصربفرد جانوری مانند خرس بلوچی 'مم' یوز پلنگ، قوچ و بزکوهی، گرگ، کفتار و پرندگان نادر مانند کبک، تیهو و هوبره است.
در دل این رشته کوه انواع معادن از قبیل آهن، منیزیم، پنبه نسوز، تالک و غیره نیز استخراج می شود. روستاهای دامنه کوه بیرگ در ناحیه ایرندگان بسیار زیبا و دیدنی و سرشار از جاذبه های گردشگری هستند و نیز مکان های باستانی و غارهای طویل و سنگ نوشته‌ های تاریخی زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

علاوه بر وجود غار گواتامک در دل کوهستان بیرک 2 غار به نام های پستاک و درگ سولا وجود دارند که در شمال غرب و در نزدیکی روستای زیبای پالیزان واقع شده اند. به گفته مردم منطقه انتهای غار پستاک و درگ سولا مشخص نیست و این 2 غار به صورت شمالی و جنوبی به هم متصل هستند. چشمه معروفی در غار درگ سولا وجود دارد که در فصلی از سال فوران شدیدی دارد و آب با سرعت و فشار بالایی به بیرون پرتاب می ‌شود.  دیدن از این غار را به همه علاقه مندان به جاذبه های تاریخی پیشنهاد میکنیم.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2