لاک پشت های دریایی کیش

لاک پشت های دریایی کیش

لاک پشت های دریایی کیش

از سالیان بسیار دور و به واسطه امنیت و آرامشى که بر سواحل زیباى جزیره کیش حاکم است انواع آبزیان و از جمله لاک پشت ها در آن آشیانه گزیده اند.

دو نوع لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد: لاک پشت نوک دار - پوزه عقابی و لاک پشت سبز. لاک پشت های سبز عمدتا برای تغذیه به آبهای کیش می آیند در حالی که لاک پشت های پوزه عقابی که شدیدا در معرض خطر انقراض دارند از اواخر اسفند تا اواسط مرداد برای تخم گذاری به سواحل ماسه ای حفاظت شده به ویژه در جنوب و غرب جزیره مراجعت می نمایند. لاک پشت های پوزه عقابی در هر فصل بطور متوسط سه بار و با فاصله زمانی 15 روز یک بار تخمگذاری می کنند و لاک پشت های درون تخم 60 تا 70 روز بعد از تخم ها بیرون می آیند و با کمک محیط بانان به طرف دریا هدایت می شوند. بچه لاک پشت ها وقتی بزرگ شوند برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردند.

 

 


 

لاک پشت های پوزه عقابی از جمله گونه های جانوری در معرض خطر انقراض هستند که با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اکوسیستم دریا از جمله مرجانها اهمیت ویژه ای داشته و مورد توجه اتحادیه ها و سازمانهای جهانی مرتبط با حفظ حیات گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض قرار گرفته اند.

سایت حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتها در ساحل جنوبی جزیره کیش واقع شده و گردشگران و ساکنین جزیره می توانند پس از هماهنگی با مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی در فصل یاد شده و عمدتا" در هنگام تاریکی شب، از تماشای کندن حفره و سپس تخم گذاری لاک پشت ها، خروج نوزادان از لانه و ورود آنها به آبهای خلیج فارس لذت ببرند که خاطره ای ماندگار خواهد بود.

درآبهاى ساحلى جزیره مخصوصاً در نزدیکى دماغه غربى و همه سواحل سنگى جنوب و غرب جزیره ، لاک پشت هاى دریایی غول پیکر را به راحتى از فراز دیوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. وفور لاک پشت ها در آبهاى ساحلى مخصوصاً درهنگام غروب یکى از جاذبه هاى سواحل صخره اى کیش است.

 

 

 

 

لاک پشتهای دریایی را دریابیم...

لاک پشتهای دریایی در اولین حلقه چرخه اکوسیستم دریایی قرار دارند و وجود این آبزیان برای بقای نسل بشر لازم و ضروریست. این جانوارن توازن زیست محیطی را بر عهده داشته و از بین رفتن آنان انسان را مواجه با فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر خواهد ساخت.

لاک پشتهای دریایی به عنوان گروهی از جانوران که معرف بخش قدیمی و متفاوتی از تنوع زیستی جهان به شمار می روند رده بندی شده اند. این موجودات در راسته ای همراه کروکودیل ها و مارمولک ها از مهره داران 200 میلیون سال پیش هستند و بیش از دیگر خزندگان پا به مرحله حیات گذاشته اند.

لاک پشتهای دریایی و مارهای دریایی تنها خزندگانی هستند که با زندگی در آب دریا سازش یافته اند. اما ارتباط خود را با خشکی قطع نکرده اند. آنها برای تنفس به سطح آب وابسته هستند و در فصل تولید مثل برای تخم گذاری به سواحل شنی می آیند. لاک پشتها معمولا از گیاهان دریایی، عروس های دریایی، اسفنج ها، لارو سخت پوستان و نرم تنان تغذیه میکنند. لاک پشتهای دریایی پراکنش جهانی دارند و انتشار جغرافیایی آنها در آبهای گرم و نیمه گرم استوایی و از جمله خلیج فارس و دریای عمان است. با توجه به شرایط نامناسب سواحل جنوب ایران محل تخم گذاری لاک پشتهای دریایی به سواحل شنی جزایر محدود گردیده است.

 

 

 

 

چند توصیه برای حفظ بقاء این موجودات دوست داشتنى:

1- بهتر است از شنا کردن در اطراف آنها و یا دست زدن به آنها خوددارى کنید.
2- از تردد در زیستگاه لاک پشتها خودداری نمایید.
3- هنگام قایقرانی مواظب لاک پشتهایی که برای تنفس به سطح آب می آیند باشید.
4- از ریختن زباله و پسمانده در دریا خودداری کنید .
5- به هنگام غواصی از تعقیب لاک پشتها خودداری نمایید.
6- از دست زدن به تخم لاک پشتها و یا برداشتن آنها خودداری نمایید.

در جزیره کیش انواع لاک پشت های دریایی زیبا و زیادی وجود داره که مسافران و توریست ها از این لاک پشت ها عکاسی کرده و لحظات خوش خود را ثبت میکنند.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2