کوه تفتان استان سیستان بلوچستان

کوه تفتان استان سیستان بلوچستان

تَفتان نام تنها آتشفشان نیمه فعال در سراسر ایران است  از سه دهانه آتشفشانی این کوه همواره بخار گوگرد خارج می‌شود. این کوه جذابیت‌های بیشماری دارد.

کوه‌ها همواره از ویژگی‌های بارزی برخوردارند که بشر امروزی به خوبی از آن‌ها در راه خلق تجربه‌های جذابی استفاده می‌کند. امکان انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی تنها یکی از این جذابیت‌ها به شمار می‌رود که همه‌ی ما به خوبی از هیجان و لذت آن آگاه هستیم. علاوه بر این، پوشش گیاهی بسیار غنی و متنوع، یخچال‌های تامین کننده‌ی آب شرب و کشاورزی و همچنین اکوسیستم خاص جانوری جایگاه بسیار مهمی برای کوه‌ها ایجاد می‌کند. کوه تفتان یکی از کوه‌های زیبا و بلند ایران است که چنین ویژگی‌هایی دارد.

 

 

 

معرفی

در همین ابتدا باید بدانید که تفتان تنهاآتشفشان فعال در ایران به شمار می‌رود. کوه مذکور در منطقه‌ی جنوب شرقی ایران واقع در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و با ارتفاع ۴۰۴۲ متر از سطح دریا در میان بلندترین کوه‌های کشور ایران جای می‌گیرد.

این کوه‌ قله‌های زیادی دارد. «چهل تن» نام قله‌ی آتشفشانی تفتان است که ارتفاعی ۴۰۳۶ متری دارد. تقریبا در همه حال از این قله که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده غبارهای آتشفشانی ناشی از گوگرد خارج می‌شود.

 

 

 

در زبان بلوچی «تَپت» به معنای گرما است. نام تفتان ریشه در کلمه‌ی تپتان دارد که خود جمع کلمه‌ی تپت است.

طبق باور محلی‌ها، چهل نفر از راشدین مذهبی در قله‌ی اصلی گم شده‌اند بنابراین آن را چهل تن می‌نامند. در مجموع طول رشته کوه تفتان بالغ بر ۱۲ کیلومتر است. چهل تن یا زیارت، مادر کوه، صبح کوه (واقع در شمال شرقی) و نر کوه از جمله قله‌های تفتان محسوب می‌شوند.

در ارتفاعات تفتان می‌توان ۳ دریاچه مشهور به «دریا سر» را مشاهده نمود که دو دریاچه در بخش شمالی تفتان قرار دارند و آب آن‌ها کم عمق و شیرین است و دریاچه‌ی دیگر نسبتا بزرگ و آب شور است.

 

 

 

همچنین رودخانه‌های مختلفی از جمله «لادیز» و «گزد» از این کوه سرچشمه می‌گیرد.

از گیاهان قابل رویش در این ناحیه می‌توان به درختانی همچون بنه، بادام کوهی، گز، سیه چوب، درمنه، ارژن و پوشش گیاهی مانند آویشن، پیاز کوهی، خارگلک، گرمونه، کاسنی، ریواس و پونه اشاره کرد.

روباه، شغال و گرگ نیز بخشی از پوشش جانوری منطقه را تشکیل می‌دهند.

 

 


 

به طور معمول بارش و ذخیره‌ی برف در تفتان نسبت به کوه‌هایی مانند دنا و دماوند کمتر است که این مورد به ویژگی‌های جغرافیایی منطقه باز می‌گردد.

ماده‌ای که از قله‌ی آتشفشانی تفتان خارج می‌شود در صورتی که با آب ترکیب شود، تولید ماده‌ی سمی خطرناکی به نام اسید سولفوریک می‌کند که به تیز آب سلطانی هم شهرت دارد.

آدرس

خاش، استان سیستان و بلوچستان

 

 

 

دسترسی

استان سیستان و بلوچستان، خاش، نزدیک‌ترین شهر به تفتان است، بنابراین باید ابتدا به این شهر سفر کنید. اگر از جاده‌ی خاش به زاهدان به شمال خاش سفر کنید، پس از طی حدود ۲۰ کیلومتر تابلوی بزرگی را مشاهده خواهید کرد که مسیر دسترسی به تفتان را نشان می‌دهد. در حالت بالعکس یعنی از جاده‌ی زاهدان به سمت خاش، باید حدود ۱۳۰ کیلومتر سفر کنید تا به خروجی روستاهای «تمندان» و کوشه دسترسی پیدا کنید. پس از آن باید حدود ۲۸ کیلومتر دیگر را طی کنید تا به تفتان برسید.

در مجموع چهار راه اصلی برای صعود به تفتان وجود دارد. مسیر پناهگاه در جبهه غربی، روستای ترشاب از سمت شرقی، روستای تمین در شمال و دو راهی سنگان و روستای خنجک در سمت شمال شرقی.

 

 

 

رایج‌ترین این مسیرها، مسیر پناهگاه در جبهه‌ی غربی است که اغلب کوه‌نوردان آن را برمی‌گزینند. برای استفاده از این مسیر باید با هیئت کوهنوردی استان سیستان و بلوچستان هماهنگی کنید.

برای صعود به قله‌های تفتان در همه‌ی ماه‌های سال می‌توان اقدام کرد که البته فصل زمستان با وجود وزش بادهای سنگین و سرد راه دشواری را پیش روی شما قرار می‌دهد. اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید هم می‌توانید با صعود به بخشی از تفتان تجربه‌ی رضایت بخش برای خودتان رقم بزنید. با بازدید از این کوه میتوانید بهترین روز خورد را در کنار خانواده یا دوستان رقم بزنید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2