کوه بیرک استان سیستان بلوچستان

کوه بیرک استان سیستان بلوچستان

کوه بیرک در بخش زابلی واقع و از ارتفاعات شهرستان سراوان است و یکی از مناطق عشایری استان به شمار می‌رود.قلعه معروفی در بالای کوه بیرک در سمت جنوب غربی به نام «قلعه گود بنگر و گت رییس» در شمال چگرد و شرق اسپه واقع شده است و اطراف آن حالت فرورفته و دریاچه‌ای است. زمین‌های کشاورزی خوشاپ در بالای کوه و اطراف قلعه در حدود ۶۰ من بلوچی است که جایی بسیار بکر و دیدنی است.

 

 

 

این قلعه همان طور که از نام آن مشخص است، متعلق به رییس می‌باشد. در زمان حمله قوم ازبک به بلوچستان از جمله ایرندگان، این مکان تنها جایی بوده است که قوم مهاجم متحمل شکست می‌شود. این قلعه در آن زمان نقش پناهگاه را داشته و روز‌ها در آن پنهان می‌شدند و شب‌ها به ازبک‌ها یورش می‌آوردند که آثار قبرهای آنان در گت رییس هنوز موجود است. از عجایب ارتفاعات این کوه وجود زمین‌های کشاورزی، آب جوشان، درختان سردسیری و غارهای کوچک و بزرگی در این محدوده می‌باشد که بسیار صعب‌العبور هستند. در دامنه کوه‌ها گیاهانی بسیار خوشبوی می‌رویند.

 

 

 

رشته کوه بیرک کوهی مشترک بین سه شهرستان خاش (بخش ایرندگان)، مهرستان و سوران در استان سیستان و بلوچستان ایران است. کوه بیرک از خاش تا شهر زابلی واقع در شهرستان سراوان ادامه دارد. از شرق دشت پی گل شروع (غرب رشته کوه، واقع در ایرندگان) و تا جنوب غربی شهرستان مهرستان ادامه دارد. طول تقریبی آن حدود ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن بطور متوسط ۱۰ کیلومتر است. بلندترین ارتفاع این کوه در منطقه سپتوک ایرندگان قرار دارد.

 

 

 

البته بیشتر خوانندگان، نویسندگان و مسئولین محترم این رشته کوه را بنام زابلی می‌شناسند، در صورتی که دو سوم آن در ایرندگان است و مالکیت اصلی و حقیقی آن متعلق به ایرندگان است. تنها دلیل خطاب نام زابلی به آن وجود دکل مخابراتی صدا و سیما است که در شرقی‌ترین ظلع این رشته کوه، یعنی در زابلی واقع شده‌ است و جاده دسترسی به آن نیز از همین منطقه است.همه ساله کوهنوردان و گردشگران زیادی از این کوه دیدن میکنند.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2