منار سلجوقی ( منار مسجدجامع سمنان) استان سمنان

منار سلجوقی ( منار مسجدجامع سمنان) استان سمنان

این بنا قدیمی ترین منار جنبان ایران می باشد در مرکز این منار محوری چوبی قرار دارد که با تکان دادن آن کل منار حرکت میکند.مناره مسجد جامع سمنان یکی از منارهای تاریخی ایران متعلق به دوره سلجوقیان به شمار می‌رود که در گوشه شمال شرقی مسجد جامع قرار دارد.

همان طورکه گفته شد در گوشه شمال شرقی شبستان شرقی، منار سلجوقی واقع است که یکی از یادگارهای ارزشمند معماری سلجوقی در ایران به شمار می آید و بر طبق مضمون کتیبه خط کوفی آن، در بین سال های ۴۱۷ تا ۴۶۶ توسط ابوحرب بختیار – حاکم ایالت قومس در دوره غزنوی و ممدوح منوچهر دامغانی – بنا گردیده است . ارتفاع کلی منار، ۵/۲۸ متر است که ۵/۲۴ متر آن شامل میله منار تا انتهای مقرنس ها و قاعده مأذنه و ۴ متر دیگر شامل مأذنه و قسمت فوقانی آن است. قسمت تحتانی منار تا نزدیک کتیبه زیرین تقریبا استوانه است و از آنجا به بعد تا زیر مقرنس های مأذنه، به تدریج و با تناسب کامل از قطر آن کاسته می شود. مأذنه بر روی دو ردیف مقرنس پرکار قرار گرفته است . شیوه ساخت مأذنه، آن را به دوره صفوی منتسب می سازد و احتمال می رود که در دوره صفویه به جای مأذنه ویران قدیمی ساخته شده باشد . نقشه مأذنه، هشت ضلعی است و اطراف آن با نرده های زیبایی مزین به گره بندی های سبک صفوی محصور گشته است . سقف بزرگ هشت ضلعی مأذنه با لبه های مضرس طرح دار، از نفوذ باران به داخل مأذنه و مناره جلو گیری می کند. ادامه مناره، از مأذنه خارج شده، به قبه کوچکی ختم می شود . این منار اندکی از زاویه قائمه خمیدگی پیدا کرده است . قطر منار در قسمت پایین، ۶/۳ و قطر داخلی آن، ۰۹/۲ متر است . ضخامت دیوار منار نیز در پایین ترین قسمت، ۷۵ سانتی متر است که متناسب با کم شدن قطر منار، از ضخامت آن کاسته می شود . پلکان های مارپیچ منار، برعکس حرکت عقربه ساعت و حول محور آجری منار می پیچند و بالا می روند.

این منار دارای دو کتیبه به خط کوفی گره دار است که یکی مشتمل بر آیات قرآن و دیگری نام بانی بناست . در کتیبه اخیر، عبارت ” بسم الله امر ببناء هذه المنارة الامیر الجلیل السید ابوحرب بختیار بن محمد مولی امیرالمومنین” خوانده می شود . از ویژگی های خاص این منار، تزیینات آجری آن است که به شیوه های مختلف هندسی و ریزه کاری های جالب و چشمگیری اجرا شده است . همچنین در تعمیرات دوره صفوی، از قطعات کاشی های فیروزه ای در مقرنس ها به شیوه معلقی استفاده شده که به زیبایی آن هرچه بیشتر افزوده است. مسجد جامع سمنان به شماره ۱۶۳ و مناره سلجوقی به شماره ۱۶۲ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده اند. دیدن از این بنای تاریخی را به همه ی گردشگران پیشنهاد می کنیم.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2