گردشگری در آران و بیدگل با ۴ چالش جدی روبرو شده است

گردشگری  در آران و بیدگل با ۴ چالش جدی روبرو شده است

 به گزارش سی تی مهر: منطقه اصفهان در آران و بیدگل٬  دکتر براری پور شامگاه پنج شنبه در جلسه بررسی راهکارهای رونق گردشگری در اتاق اصناف آران و بیدگل اظهار کرد: به گواه بسیاری از کارشناسان و مردم شهرستان گردشگری در آران و بیدگل منفعت ندارد بلکه باعث ضرر و زیان نیز می شود و چاره ای جز جلوگیری از ورود گردشگر نیست . 

وی افزود: ماباید عواملی که در رشد و پایداری گردشگری دخیل هستند را بشناسیم و با سرمایه گذاری روی آنها به راهکارهای خوبی برسیم٬ تا بتوانیم با پایداری و تقویت این عوامل رضایت همه را به دست آوریم.

وی به عوامل پایداری گردشگری اشاره کرد و گفت: ۴ عامل اصلی عبارت است از : انسان٬ طبیعت٬ اقتصاد و فرهنگ که می تواند در رشد و ضعف گردشگری نقش بسیار پر رنگی ایفا کند٬ طبق بررسی هایی که انجام شده این عوامل در آران و بیدگل به صورت منفی و ضعف به کار پرداخته و سبب شده گردشگری نه تنها سود آور نباشد بلکه به ضرر اقتصادی٬ اجتماعی و زیست محیطی نیز منجر شده است.

براری پور به تشریح این عوامل پرداخت و گفت: اولین نکته که به بنده اطلاع داده اند  گفته شده که گردشگری سود آور نیست و به ضرر شهرستان می باشد و به تخریب محیط زیست و ناهنجاری فرهنگی نیز منجر شده است و توجیه اقتصادی برای ادامه گردشگری ندارد ولی این راه حل درست نیست که گردشگری را تعطیل کنیم.

وی گفت: مسئله بعدی فرهنگ است ٬اینجا شهری با قدمت بالای فرهنگی و مذهبی است که پایه ها و ریشه های عمیق مذهبی در بین مردم در حال رشد است  و بسیاری از مردم از ورود گردشگر چندان راضی نیستند و این را متضاد با فرهنگ و مذهب خود قلمداد می کنند و به نوعی از ورود گردشگر رنجیده خاطر می شوند و احساس بدی نسبت به گردشگر دارند.

رئیس سازمان توسعه پایدار کشور گفت: طبق یک نظریه افراد حاضر در منطقه گردشگری ۴ بازخورد و برخورد را در مواجه با گردشگر از خود نشان می دهند ٬ اولین مرحله وقتی است که منطقه از وجودگردشگر سود می برد و مردم راضی هستند و چون همه نفع می برند٬ مرحله دوم با دیدن آسیب های گردشگر بی تفاوتی حاصل می شود و بی خیال حضور گردشگر می شوند٬ مرحله سوم خیلی از آسیب ها نمایان می شود و رنجش و آزردگی به اجرا در می آید و مردم از حضور این افراد نگران و ناراحت می شوند و در مرحله چهارم با دیدن انواع آسیب ها و معضلات افراد دچار خشونت شده و حتی  با گردشگر برخورد می کنند تا از ورود به منطقه خود جلوگیری کنند.

وی بیان کرد:  طبق گفته ها در این شهرستان همه این موارد دیده شده و به مرحله خشونت رسیده ٬ لذا گفته شده بهترین راه حل جلوگیری از ورود گردشگر هست ٬ اینجا چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد که این رویه درست شود و به رشد گردشگری کمک کند اول اینکه باید در بدو ورود گردشگر به وسیله بروشور و کتاب راهنما بداند که به چه منطقه ای پا گذاشته و مردم منطقه چه دغدغه هایی دارند ، چه توقعی از گردشگر دارند ، چه پوششی را با توجه به ریشه دار بودن عرق مذهبی منطقه می پسندند واین کار سختی نیست. مسئله دوم تخریب محیط زیست است و ورود ماشین های آفرود که به گیاهان٬  درختان و پشش محیط زیست آسیب می رسانند و اقلیم اینجا را دستخوش تغییر می کنند ٬ باید با مدیریت درست و استفاده از راهنمایان خبره و جانمایی های درست مسیر پیش بینی شده ای را به اینها نشان دهند تا محیط زیست تخریب نشود و به رشد گردشگری منجر شود نه اینکه به تعطیلی گردشگری در طبیعتی بیانجامد که به گواه کارشناسان بهترین کویر ایران از جمیع جهات برای گردشگری کویر مرنجاب آران و بیدگل است.

براری پور گفت: توجه به زیر ساختهای اولیه گردشگری راز بزرگ خوشبختی و پویایی گردشگری است و باید با منطق و اصول وارد حوزه گردشگری شد تا هیچ چیزی آسیب نبیند و به رشد اجتماعی٬ اقتصادی و فرهنگی جامعه گردشگری کمک کند ٬ این کار جز با همکاری و هماهنگی مستمر مردم با دولت و ارتباط دو سویه شدنی نیست ٬ کمک کنید این کویر بکر به جایگاه واقعی خود در گردشگری برسد.

خبرنگار: کامران شاهزاده

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
2 دیدگاه

کاربر 6588 1397/10/09 09:03:35
واقعا حیفه مسئولین یه فکری بکنند
0
0
0
کاربر 3222 1397/10/09 09:07:18
مسولین کمی به فکر باشند!
0
0
0

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2