آیین سنتی و مذهبی پخت آش حلیم در سفید شهر با حضور انبوه مردم انجام شد

آیین سنتی و مذهبی  پخت آش حلیم در سفید شهر با حضور انبوه مردم انجام شد

به گزارش سی تی مهر - منطقه اصفهان در آران و بیدگل، آیین سنتی پخت آش حلیم که به آش امام حسین (ع) معروف است در سفیدشهر با حضور میهمانانی از شهرهای مختلف با شکوه خاصی به پایان رسید.

در این مراسم که همه مردم شهر برای پخت حلیم داوطلبانه و با شور و شوق وصف ناپذیری مشارکت دارند ، زنان هم دوش مردان برای پخت حلیم به فعالیت می پردازند و با ذکر و صلوات در حین کار به راز و نیاز با ایزد یکتا و دعا برای سلامتی بیماران و ظهور امام عصر (عج) می پردازند.

مراسم حلیم پزان سفیدشهر از صبح گاه پنج شنبه آغاز می شود و تا ظهر جمعه قبل از نماز ظهر با شستن دیگ ها و نظافت مکان طبخ و توزیع این غذای نذری به پایان می رسد ، البته برای پخت این غذای سنتی کار از چند ماه قبل از شروع پخت آغاز می شود ولی به صورت عملی و عینی از سحرگاه پنج شنبه آغاز می شود.

نکته جالب توجه حضور بانوان و به خصوص نوجوانان و جوانان شهر سفیدشهر در این مراسم سنتی و مذهبی است که با عشق و علاقه خاصی به فعالیت می پردازند و در کنار مردان به پخت آش کمک می کنند ، نقش و حضور زنان در این مراسم اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.

در این مراسم که از بیش از ۱۵۰ سال پیش شروع شده از چند روز قبل از مراسم مردم شهر به صورت خودجوش و دسته جمعی با حفر زمین به صورت جوی های آب پهن به عمق حدود ۵۰ سانتی متر و پهنای ۷۰ سانتی متر و طول چندین متر و جمع آوری چوب برای تامین حرارت و آتش زدن در زیر دیگها بیش از ۳۰ دیگ آش حلیم را برای پخت و توزیع بین مردم شهر و شهرهای اطراف خود بار می گذارند.

مراسم سنتی حلیم پزان سفیدشهر در جوار امامزاده بی بی سکینه خاتون برگزار می شود تا این مراسم سنتی با یاد و ذکر امام حسین در جوار این امامزاده بزرگوار به صورت مذهبی و دینی به انجام برسد، این حلیم در بین مردم سفیدشهر و شهرهای اطراف به خاطر ارات و نذورات برای امام حسین(ع) به آش امام حسین (ع) معروف شده است.

به گفته حاضرین و زحمت کشان این مراسم این آش به همت جوانان جبهه و جنگ در زمان جنگ تحمیلی به جبهه ها نیز وارد شد و برای تقویت روحیه رزمندگان در زمان جنگ از حلیم سفیدشهر استقبال خوبی داشتند ، رزمندگان سفید شهری به نیت سلامتی امام زمان (عج) و پیروزی حق بر جبهه کفر در سالهای جنگ به خصوص سال ۱۳۶۶ این مراسم را در جبهه ها برگزار و آش حلیم را بین رزمندگان توزیع کردند.

به گزارش خبرنگار سی تی مهر - میزان آش پخته شده دراین مراسم بین ۳۰ هزار نفر توزیع می شود و مهمانانی از شهرهای دور و نزدیک برای تبرک و صرف این غذای نذری سحرگاه جمعه پس از نماز صبح خود را به سفیدشهر و امامزاده بی بی سکینه خاتون می رسانند تا بتوانند از این غذای لذیذ و نذری استفاده کنند.

قابل ذکر اینکه این مراسم با قدمت چند صد ساله علی رغم تلاشهای زیاد هنوز ثبت معنوی ملی نشده و جا دارد مسئولین با جدیت بیشتری دنبال ملی شدن این مراسم باشند، این خواسته مردم سفید شهر است و همچنان توسط خبرنگار سی تی مهر پیگیری و اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرنگار: کامران شاهزاده

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2