موزه مردم‌ شناسی طبس استان خراسان جنوبی

موزه مردم‌ شناسی طبس استان خراسان جنوبی

موزه مردم‌ شناسی طبس در محل موقوفه عمادالملکی معروف به «باغ خان» به مساحت ۴ هزار و ۴۰۰ مترمربع و در فضایی با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در دو بخش نمایش پیکره‌ها و سالن‌های ویترینی راه‌اندازی شده است. این موزه با موضوع و محتوای مردم شناسی به معرفی برخی مشاغل، حرف سنتی و ابزار و لوازم کاربردی معیشتی مردم در روزگار گذشته می‌پردازد.

 

 

 

موزه در محل، حمام خان سابق احداث شده است. کارکنان شرکت نفت کشور پس از زمین‌لرزه سال ۱۳۵۷ طبس، اقدام به احداث حمام خان طبس با طراحی سنتی و زیربنای ۶۰۰ مترمربع، برای استفاده مردم زلزله‌زده کردند.

 

 

 

این حمام عمومی تا سال ۱۳۸۴ مورد استفاده و بهره‌برداری مردم قرار می‌گرفت؛ ولی به دلیل توسعه و پیشرفت ساخت و ساز منازل مسکونی، خود به خود به صورت بلااستفاده درآمد. امروزه این بنا با کاربری موزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی طبس شهرت دارد و با موضوع و محتوای مردم شناسی با حدود ۵۰۰ قلم شیء فرهنگی اهدایی از مردم فرهنگ دوست و علاقه‌مند طبس و در دوبخش نمایش پیکره ها (۹ عدد مانکن مشاغل سنتی) و سالنهای ویترینی (۲۰ ویترین) به معرفی برخی مشاغل، حرف سنتی و ابزار و لوازم کاربردی- معیشتی مردم در روزگار گذشته می‌پردازد. این موزه زیبا سالانه میزبان علاقه مندان زیادی است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2