مدیریت زمان در کنکور سراسری و آزمون آزمایشی

مدیریت زمان در کنکور سراسری و آزمون آزمایشی

برای مدیریت زمان در کنکور سوالات آسان را اول پاسخ دهید

از نکاتی که می شود اشاره کرد این است که داوطلبان بهتر است برای هر درس برنامه ریزی کنند و با دید به این موضوع که به چه درصدی از هر درس نیاز دارند تعداد سوالاتی که باید جواب دهند را مشخص کنند. توجه داشته باشید که همه سوالات از امتیاز برابر برخوردارند و داوطلبان با پاسخگویی به سوالات سخت و متوسط و آسان امتیاز برابر کسب می کنند پس بهتر است که به پاسخگویی سوالات سخت پافشاری نکنند و به سوالاتی که بلدند پاسخ دهند. بهتر است بین سوالاتی که به هیچ عنوان قادر به پاسخگویی آن نیستید رو با سوالاتی که وقت گیر هستند تمایز قائل شوید تا در صورتی که وقت اضافه آوردید بروید سراغ سوالاتی که وقتگیر بودند. حتما در این باره علامت هایی رو مشخص کنید که این سوالات قابل شناسایی شوند بهتر است برای سوالاتی که بلد نیستید از علامت ضربدر و برای سوالاتی که نیاز به زمان بیشتری دارد علامت مثبت را بکار ببرید که در انتهای آزمون به این سوالات رجوع کنید.

بهتر است در ابتدا به سوالات درسی پاسخ دهید که به آن درس تسلط بیشتری دارید چون باعث میشود که اعتماد به نفستان بالا برود و با انرژی بیشتری به پاسخگویی درس های دیگر بپردازید و حتی می توانید در دروسی که نقطه قوت شما هستند وقت کمتری بگذارید.

با پاسخ ندادن به چند تست روحیه خود را از دست ندهید

گاهی اوقات بعضی از داوطلبان با پاسخ ندادن به چند تست روحیه خود را از دست می دهند غافل از اینکه اگر سوالات سخت باشد برای همه داوطلبان سخت است. بعضا با زدن ۶۰ درصد از سوالات هم همان نتیجه ای را می شود کسب کرد که در سالیان گذشته با درصد های بسیار بالاتر کسب کرده اند. اگر داوطلبان با نزدن چند تست روحیه خود را از دست بدهند به طور حتم در ماراتن کنکور جایگاهی کسب نخواهند کرد.

با محیا کردن شرایط ، مدیریت زمان در کنکور تان را بهبود دهید

داوطلبان از ابتدا در منزل سعی کنند مسائل محاسباتی در دروس ریاضی و فیزیک و شیمی را در برگه های کوچک حل کنند چرا که در آزمون سراسری کنکور فضای بسیار کمی برای پاسخ گویی به سوالات وجود دارد و داوطلبان باید آمادگی کامل برای پاسخ گویی در همین فضاهای کوچک را داشته باشند. بهتر است همیشه داوطلبان همراه خود ساعت مچی داشته باشند چرا که ممکن است در حوزه برگزاری کنکور شما ساعت دیواری وجود نداشته باشد و همین موضوع زمینه استرس و هدر رفتن وقت را برای شما به همراه داشته باشد.

سه روش و یک پیشنهاد مهم برای مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی  


روش اول : روش ضربدر و منفی

سوال ها ی هر درس را به ترتیب بخوانید و در مورد هر سوال تصمیم بگیرید که آیا می توانید آن سوال را در زمان کوتاه پاسخ دهید . در آزمون های تستی کانون و کنکور زمان پاسخ گویی به یک سوال عادی حدود یک دقیقه است . در هر آزمون جامع دیگر نیز می توانید زمان پیش فرض برای پاسخ گویی به هر سوال را از تقسیم زمان پاسخ گویی برای هر درس بر تعداد سوال ها به دست آورید . در صورتی که نمی توانید به آن سوال در زمان پاسخ دهید فورا آن سوال را کنار بگذارید ممکن است آن سوال دشوار باشد یا این که پاسخ گویی به آن سوال زمان بر ( وقت گیر) باشد . در کنار سوال های دشوار یک علامت منفی بگذارید و دور آن دایره بکشید  و در کنار سوال های زمان بر یک علامت ضربدر بگذارید . در صورتی که در پایان آزمون وقت داشتید با یک استراتژی بازگشت مناسب به سراغ این سوال ها بازخواهید گشت .

وقتی در نوبت اول به سوال های ساده تر پاسخ می دهید در پایان آزمون افسوس نخواهید خورد که سوالی را که بلد بوده اید از دست داده اید .

شاید در ظاهر اجرای این روش ساده به نظر برسد اما برای آن که روش ضربدر و منفی را به خوبی و درستی اجرا کنید به دو مهارت مهم نیاز دارید : مهارت اول مهارت فراشناختی است باید فورا تشخیص دهید که کدام سوال ساده کدام سوال دشوار و کدام سوال وقت گیر وزمان بر است . مهارت دوم مهارتی است که به هوش هیجانی شما مربوط است ، باید اراده ی قوی داشته باشید تا سوال هایی که بلد هستید اما زمان بر و وقت گیر هستند را کنار بگذارید و به سراغ سوال های ساده تر بعدی بروید .

توجه کنید دو روش بعدی یعنی روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت زمانی کارساز خواهند بود که شما روش ضربدر و منفی را اجرا کرده باشید .  


روش دوم :روش زمان های نقصانی

برای هر درس کمی کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه ی سوال در نظر بگیرید . این یک روش مکمل برای روش ضربدر و منفی است . سعی کنید سوال های هر درس را در زمانی کوتاه تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید . در کنکور سراسری زمان درس های عمومی یعنی ادبیان و عربی و دین وزندگی و زبان هر کدام بین هفده دقیقه تا بیست دقیقه پیشنهاد شده است . ما برای این درس ها، زمان نقصانی را پانزده دقیقه ( یعنی یک ربع ساعت ) پیشنهاد کرده ایم . وقتی شما این زمان ها را رعایت کنید در پایان درس های عمومی ، پانزده دقیقه وقت اضافی خواهید داشت که می توانید به تشخیص خود صرف استراتژی بازگشت کنید و در زمانی که ذخیره کرده اید به سراغ درس ها و سوال هایی که برایتان مهم تر و ضروری تر است بروید و روی سوال های زمان بر و سوال های دشوارتر وقت بگذارید . با خیال آسوده از این که به همه ی سوال های ساده در تمام درس ها پاسخ داده اید اکنون به سراغ سوال های دشوارتر و  وقت گیرتر می روید .


روش سوم : استراتژی بازگشت

معنی استراتژی بازگشت این است که شما بدانید زمان ذخیره شده در پایان آزمون را صرف کدام درس ها و کدام سوال ها بکنید .هر دانش آموزی اولویت های خود را دارد و می توان گفت که تقریبا هیچ دو دانش آموزی ، استراتژی بازگشت یکسان ندارند . زیرا میزان تسلط آن ها بر درس های مختلف متفاوت است و تصمیم هایی که در ابتدای آزمون می گیرند و هدف گذاری هایی که برای پاسخ به هر درس دارند با دانش آموزان دیگر فرق می کند . برای این که بتوانید به یک استراتژی مناسب در بازگشت به سوال ها  در پایان هر آزمون بگیرید خوب است  استراتژی های بازگشت دانش آموزان برتر سال های گذشته را بخوانید اما متناسب با نیاز خود از ابتدای سال چند روش را تمرین کنید تا به بهترین استراتژی که مناسب خود شماست برسید .  


پیشنهاد چهارم : قبل از شروع آزمون برای هر درس هدف گذاری چند از 10 را انجام دهید و یک نقشه ی ذهنی برای پاسخ گویی به درس ها و سوال ها طراحی کنید .

می گویند هر چیزی دو بار ساخته می شود یک بار در ذهن ما و بار دوم در عالم واقعیت . قبل از شروع آزمون هدف گذاری  چند از ده خود را برای هر درس بنویسید  ممکن است تصمیم بگیرید در یک درس ، از هر 10 سوال به پنج سوال پاسخ دهید و در درس دیگر به 8 سوال و در درس دیگر به سه یا چهار سوال . اگر هدف گذاری تان از آغاز معلوم باشد در جلسه ی آزمون آرامش بیشتری خواهید داشت و روش های مدیریت زمان را با تسلط  و اطمینان بیشتری اجرا خواهید کرد .


شباهت ها و تفاوت های مدیریت زمان در امتحانات کلاسی  و آزمون های جامع تستی

در امتحانات کلاسی زمان در نظر گرفته شده برای امتحان ، بیشتر از آزمون های جامع تستی است . تعداد سوال ها  نیز کمتر از آزمون های جامع چند گزینه ای است .بنابراین می توانید در ابتدای آزمون همه ی سوال ها را یک بار به صورت گذرا مطالعه کنید و تصمیم بگیرید پاسخ گویی به کدام سوال ها را در اولویت قرار دهید .  در آزمون های جامع تستی اگر بخواهید همه ی سوال ها را یک بار بخوانید وقت را از دست خواهید داد اما در امتحانات کلاسی می توانید این کار را انجام دهید زیرا زمان امتحانات مدرسه ای معمولا بیشتر است  .

بهتر است ابتدا سوال هایی که برایتان ساده تر هستند را انتخاب کنید و به آن ها پاسخ دهید و سپس به سراغ سوال های زمان بر تر و دشوارتر بروید .

یک ویژگی دیگر که مدیریت زمان در  آزمون های کلاسی را در مقایسه با آزمون های جامع تستی ساده تر می کند این است که در آزمون های کلاسی قرار نیست بین چند درس مختلف زمان را تقسیم کنید و فقط باید روی یک درس و سوال های همان درس تمرکز کنید در صورتی که در آزمون های جامع قرار است زمان را بین درس های مختلف و سوال های مختلف تقسیم کنید . در آزمون های مدرسه ، زمان را  روی سوال های یک درس تقسیم خواهید کرد .

از این دو تفاوت که بگذریم بقیه ی توصیه های برای مدیریت زمان در جلسه ی امتحان را می توانید برای آزمون های کلاسی هم به کار بگیرید . مثل داشتن نقشه ی ذهنی و هدف گذاری برای آزمون . زمان های نقصانی یعنی سعی کنید یک بار سوال های ساده تر را پاسخ دهید و سپس وقت خود را صرف سوال های وقت گیرتر و دشوارتر کنید و هم چنین  داشتن استراتژی بازگشت ، گرچه در آزمون های مدرسه ای به علت تعداد کمتر سوال ها ، مدیریت زمان ساده تر است .


مهارت های مدیریت زمان در جلسه ی آزمون را به تدریج افزایش دهید .


مسلط شدن برای مدیریت زمان در جلسه ی آزمون ، مهارتی نیست که در یک یا دو آزمون به کمال برسد . باید قبل از هر آزمون و برای هر آزمون  خوب فکر کنید  وبا توجه به میزان آمادگی خود هدف گذاری کنید ، نقشه ی ذهنی طراحی کنید و سپس بارها و بارها روش های مدیریت آزمون را بررسی و اجرا  کنید تا به تدریج در مدیریت زمان  مسلط شوید . مدیریت زمان یکی از مهارت ها ی مهم فراشناختی است که در روند آزمون های منظم و برنامه ای فرا می گیرید و بعدها می توانید برای مدیریت زمان در سایر عرصه های زندگی تان  نیز از آن ها بهره بگیرید .

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2