سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

این چشمه در شهرستان نهاوند و ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و ۲ کیلومتری تپه باستانی کیان و در شمال شهر گیان قرار گرفته‌است و دارای درختان چنار است. تپه گیان درختان زیاد دارد.

سرآب گیان سی و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

 

 

 

 

جهت مسافرت به سراب گیان، می بایست به شهر نهاوند سفر کنید. از نهاوند به سمت شهر گیان و پس از طی ۵ کیلومتر دیگر به سراب گیان می‌رسید. گیان واژهٔ کردی به معنای جان است و به دلیل زیباییهای منطقه به سراب جان یا سراب گیان شهرت یافته است. این گوشه مطرود و مغفول بهشت به وسیله جاده باریکی به نهاوند وصل می‌شود که در دو سوی آن بقایای ۲۰۰ هکتاری جنگلهای قدیم زاگرس چشم‌انداز و تابلویی فوق العادهٔ زیبایی از کوه جنگل و دشت‌های وسیع و خرم ضلع غربی جاده را به نمایش گذاشته است. از دو مسیر می‌توان به سراب گیان رسید، یکی از مسیر جاده کرمانشاه سه راهی دهفول سپس روستاهای برزول و گیل آباد و در آخر گیان و دیگری از میدان عارف نهاوند مسیر روستای دهنو و ادامهٔ مسیر برای دسترسی به سراب گیان ازروستای گیان که به نزدیکی‌های دامنهٔ کوه‌ها می‌رسید. دو طرف جاده مانند شمال ایران پوشیده از درختان بلوط و پوشش گیاهی سبز است. از دل کوه و از دل صخره‌های بزرگ سنگی آب زلال از قسمت‌های مختلف بیرون می‌آید درختان کهنسال چنار نشان از قدمت طولانی منطقه دارد آب چشمه در بالای سراب از دل کوه بیرون می‌آید و از پایین تا بالای سراب جنگل‌های بلوط و میوه‌های کوهی وجود دارد که بقایای جنگل‌های زاگرس می‌باشد در انتهای سراب گیان یک مسیر کوه نوردی به قلهٔ گاچال وجود دارد و یک جان پناه نیز در میانهٔ مسیر می‌باشد این سراب از جنوب به کوه‌های گرین و از غرب به روستاهای مظفر آباد و مهین آباد می‌رسد تپهٔ باستانی گیان نیز در دو کیلومتری این سراب واقع شده استَ کل مسیر ۲۰ کیلومتری آسفالت بوده و ۵ کیلومتر آخر طبیعت زیبا و سبزی دارد. جاده سراب گیان جاده زیبایی است، وقتی از کنار گیان وارد جاده می‌شوید طبیعت تماماً سبز می‌شود، بعضی از مسافران همین جاده را برای اقامت و استفاده از طبیعت آن انتخاب می‌کنند.

سراب گیان یکی از چشمه های زیبا ی شهر همدان می باشد . که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است.

 


 

 

 

 


 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
1 دیدگاه

کاربر 59796 1398/06/23 17:30:05
طبیعت سراب گیان هزاران بار زیبا تر از عکسهاشه
0
0
0

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2