شهر تاریخی هگمتانه

شهر تاریخی هگمتانه

شهر تاریخی هگمتانه

هگمتانه شهری تاریخی در مرکز شهر همدان است که بیش از ۳۰۰۰ سال قبل تاسیس شده و از آثار گرانبهای ایران باستان به حساب می آید. شهر تاریخی هگمتانه در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و بودن آن  بر روی تپه ای گسترده باعث شده که به تپه هگمتانه معروف شود.

برای بازدید از این شهر تاریخی باید به شهر همدان و به دو طرف خیابان اکباتان بروید. تپه هگمتانه با مساحت ۳۰ هکتار از بزرگ ترین تپه های باستانی ایران است هر چند که اگر بخواهیم قسمت هایی از تپه که بر رویش ساختمان هایی ساخته شده را هم جزوی از آن حساب کنیم وسعتش به بیش از ۴۰ هکتار می رسد.

 

 

 

 

آثار به جا مانده از ایران باستان نشان می دهد که شهر هگمتانه را مادها در قرن ۱۷قبل از میلاد ساخته و آن را پایتخت اولین پادشاهان ایرانی قرار داده اند. حدود ۱۰ هکتار از این شهر تاریخی در اموال شخصی مردم قرار داشت که در سال های ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ از آن ها خریداری و به هگمتانه برگردانده شد. از سال ۱۳۶۲تا به امروز بر روی این شهر تاریخی تحقیقات و بررسی هایی انجام می شود و نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد. تحقیقات ابتدایی باستان شناسان بر روی این مکان باعث شد که اینجا را مکانی باستانی شامل کاخ ها و عمارت ها بدانند که متعلق به حکومت مادها و هخامنشیان بوده است. بعضی از باستان شناسان با توجه به موقعیت مکانی مهم این شهر بر این باور هستند که هگمتانه در سال ۱۰۰۰ قبل از میلاد اشغال شده است هر چند که هیچ مدرکی این ادعا را ثابت نمی کند.

 

 

 

 

در حفاری های انجام شده در شهر هگمتانه آثار تاریخی و مهمی کشف شده که از میان آن ها لوح های طلا که بر روی آن ها نوشته هایی به خط میخی حکاکی شده از اهمیت خاصی برخوردار است. از دیگر آثار کشف شده می توان به جامی طلایی و کاسه سیمین خشایارشاه اشاره کرد.

هر چند که نظریه های مختلفی درباره علت و قدمت ساخت هگمتانه ارائه شده اما نظر همه مورخان درباره هنری که برای ساخت این مجموعه استفاده شده یکسان است. این شهر تاریخی در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار به صورتی قصری بزرگ، محکم و زیبا طراحی شده و به صورت هفت قلعه تودرتو و متصل ساخته شده است، قلعه هفتم کاخ پادشاه است و در اطراف آن خانه های مسکونی زیادی دیده می شود که دلیل آن دستور پادشاه برای نقل مکان مردم به اطراف کاخ خودش بوده است. در نوشته ای از یکی از مورخان یونانی که در توصیف طراحی این کاخ به کار رفته و کمی اغراق آمیز به نظر می رسد گفته شده که در قصر پادشاه هیچ دیواری را نمی توان بدون تزئین پیدا کرد و در آن در تمام ستون ها تزئینات طلا و جواهر به کار رفته و همچنین تمام چوب ها از درختان کاج و سرو است.

شهر تاریخی هگمتانه  یکی از مکان های تاریخی شهر همدان میباشد . که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2