کاروانسرای پاسنگان قم

کاروانسرای پاسنگان قم

کاروانسرای پاسنگان قم

کاروانسرای پاسنگان در مسیر جاده قم – کاشان و حد فاصل 20 کیلومتری شهر قم، در نزدیکی زنبورک از توابع جنت آباد قم واقع شده است کاروانسرای پاسنگان متعلق به سده ۱۳ ه. ق است این بنا توسط یک بازرگان قزوینی به نام حاجی محمدباقر به سال 1807 میلادی ساخته شده است. در این کاروانسرا اتاق مسافران حذف شده و از این جهت به کاروانسرای گیلک شباهت پیدا کرده است ولی در اینجا دالان هایی که به جای اصطبل بکار رفته است هر کدام شامل دو مدخل است و از این جهت با کاروانسرای سرجم شباهت پیدا می کند.

 

 

 

 

کاروانسرای تاریخی پاسنگان با دو هزار و پانصد متر مربع مساحت به شکل 50 در 50 متر مربع و چهار ایوانی بنا شده که در چهار گوشه آن، چهار برج نیم دایره با نمای تزیینی به چشم می خورد.در طرفین ورودی این کاروانسرا 10 طاق نمای تزیینی نیز بنا شده است و دارای شش اتاق، 16 ایوانچه، حیاط، اتاق نگهبانان و محل نگهداری حیوانات است ، در خارج از کاروانسرا دو آب انبار قدیمی قرار دارد. تمامی بخش های این کاروانسرا از آجر ساخته شده که روی پایه ای مرکب از سنگ های بزرگ قرار گرفته است.همه حجره ها، چه حجره های بیرونی و چه حجره های داخلی در ارتفاع 120سانتیمتر از کف زمین اصلی بنا شده اند. دو حجره دیگر هم در دو طرف ایوان ورودی کاروانسرا قرار دارد که هم از ایوان و هم از حیاط ورودی دارد، که از آنها احتمالا برای سکونت نگهبانان و سرایداران کاروانسرا استفاده می شده است.

 

 

 

 

با توجه به قرار داشتن این کاروانسرا در مسیر کویر مرنجاب و آماده بودن امکانات رصد ستارگان برای گردشگران، علاقه مندان به نجوم می‏توانند در این مجموعه، ستارگان را رصد کنند. ایجاد سفره خانه سنتی، محلی برای برگزاری مراسم و آیین های مذهبی، فرهنگی، هنری و جشنواره های کشوری، ایجاد اماکن اقامتی و پایگاه پرنده نگری از جمله امکانات و خدماتی است که در این کاروانسرا فراهم شده است. کاروانسرای پاسنگان در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۲۱ با شماره ثبت ۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.برای رسیدن به کاروانسرای پاسنگان پس از طی کردن مسیر فرعی جاده ای که به کاشان ختم می شود، در مجاورت دو مرغداری، کاروانسرای پاسنگان قرار دارد. کاروانسرا هم اکنون در شعاع چند صد متری جاده ارتباطی اتوبان قدیم قم به سمت کاشان و در محدوده دشت واقع است.

کاروانسرای پاسنگان  یکی از جاذبه های تاریخی شهر قم میباشد که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2