سرای سعد السلطنه قزوین

سرای سعد السلطنه قزوین

سرای سعد السلطنه قزوین

این کاروانسرا یکی از مهم‌ترین دیدنی های شهر قزوین است که در دوران قاجار و به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت این شهر بنا شده و بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده داخل شهری در ایران است. کاروانسرا در نزدیکی بازار قدیمی شهر که قدمتی هزارساله دارد ساخته شده. کاروانسرای سعد‌السلطنه در سال‌های اخیر بازسازی شده و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین تبدیل شده است. معماری جالب و فضای متفاوت بازار شما را به گذشته می‌برد و انقدر جذاب است که از گشت‌وگذار در آن خسته نخواهید شد. اما اگر بین قدم‌زدن‌هایتان دلتان خواست کمی بنشینید و نفسی تازه کنید، می‌توانید به کافه نگار در راسته وزیر بروید و با نوشیدن یک لیوان عرقیجات یا دم‌نوش‌های گیاهی خستگی‌تان را در کنید.

آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی

 

 

 

اطلاعات معماری سعدالسلطنه

ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد. سقف آن نورگیر ندارد و به صورت عرقچین ساخته شده است و خیابان را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل می سازد. چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌گنبد با رسمی‌بندی و نورگیر فراگرفته‌اند که فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. هشتى‌ بنا که پس از درِ ورودى قرار دارد، با آجر و کاشى تزئین شده و سقف یزدى‌بندى شده دارد.

با توجه به فام و تنالیته رنگ‌ها، ویژگی‌های متفاوتی را در نور و رنگ در فضاهای مجموعه سعدالسلطنه می‌توان دید. این مجموعه با بهره‌گیری از مصالحی چون آجر و کاشی در بخش‌های محدود سقف هشتی ورودی اصلی، با حداقل مصالح کاری بسیار غنی و درخور توجه است.

سرای سعد السلطنه  یکی از جاذبه های گردشگری شهر قزوین میباشد که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2