دهستان دامن استان سیستان بلوچستان

دهستان دامن استان سیستان بلوچستان

دامن، دهستانی از توابع بخش دامن در استان سیستان و بلوچستان ایران است.

نگاه اجمالی

براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این دهستان ۱۴٬۲۲۱ نفر (۲٬۶۲۶ خانوار) بوده‌است.

اما بر اساس آخرین آمار مرکز بهداشتی درمانی روستایی دهستان دامن، جمعیت دهستان در ۱ فروردین ۱۳۹۱ جمعاً ۱۰۷۸۲ نفر می‌باشد.

 

 

 

موقعیت جغرافیایی

دهستان دامن در شمالشرق شهرستان ایرانشهر واقع شده و اغلب روستاها در امتداد و طرفین رودخانه دامن در محدوده‌ای بطول تقریبی ۱۵ کیلومتر با پراکندگی جغرافیایی شمالی- جنوبی امتداد یافته‌اند. دهستان دامن در فاصله متوسط کیلومتر ۲۵ جاده ایرانشهر به زاهدان می‌باشد.از منظر عوارض طبیعی به کوهستانی بودن منطقه و جریان فصلی رود دامن می‌توان اشاره نمود.آب و هوای منطقه گرم و نیمه مرطوب است.

 

 

 

وضعیت اقتصادی

شغل اغلب سکنه منطقه کشاورزی و در درجه بعد دامداری می‌باشد. محصولات عمده آن شامل خرما ، برنج ، سبزیجات و صیفی جاتی مانند گوجه فرنگی و پیاز می‌باشد. سطح اقتصادی مردم منطقه خوشبختانه نسبت به سایر مناطق شهرستان از وضعیت نسبتاً مطلوبتری برخوردار بوده و زندگی کپرنشینی تقریباً در آن دیده نمی‌شود.

مشخصات اجتماعی و فرهنگی

قریب به اتفاق سکنه منطقه از مسلمانان اهل تسنن می‌باشند که با زبان بلوچی تکلم می‌کنند. زندگی مردم منطقه طایفه‌ای و عشیره‌ای بوده و اغلب با یکدیگر خویشاوندی نسبی یا سببی دارند. اختلافات و دعاوی مردم غالباً به شیوه ریش سفیدی و با وساطت روحانیون ، بزرگان طایفه و ریش سفیدان و بعضاً شورای حل اختلاف مردمی منطقه حل و فصل می‌شود.

 

 

 

مختصات تقسیمات کشوری

از منظر تقسیمات کشوری دهستان دامن جزئی از بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر می‌باشد. روستای زهلنفان که به دامن نیز مشهور است مرکز دهستان دامن می‌باشد.

از روستای عمده دامن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: آبادان - آبچکان - پازرد - پیرانچ - تاروان - راست آباد - زهلنفان - سایگان - سرجوب - شیبان - شیرآباد - قادرآباد - کجکوش - کوچه - کوران سفلی - کوران علیا - کوهیگان - کهنو - دتک - مرآباد جلال اباد

پیشنهاد میکنیم از این مکان دیدن کنید.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2