روستا نغندر مشهد استان خراسان رضوی

روستا نغندر مشهد استان خراسان رضوی

شاید برایتان جالب باشد سرگذشت نامگذاری روستای نغندر مشهد را بدانید. نغندر که گاها به‌شکل نقندر هم نوشته می‏شود، به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی، دره‏ای کوهستانی است. در گذشته به‌دلیل وجود انبوه درختان توت، شغل اصلی مردم روستا پرورش کرم ابریشم بود. «نوغان» به‌معنی کرم ابریشم با کلمه «دره» ادغام شد و روستا «نوغان دره» نام گرفت. به‌تدریج مردم به دامداری و باغداری روی آوردند و روستا نیز به «نغندر» تغییر نام یافت. این روزها پرورش کرم ابریشم در روستای نغندر مشهد، رواج سابق را ندارد. نغندر دیگر قطب مهم صنعت ریسندگی و تولید نخ ابریشم نیست، اما هنوز می‏توان هنگام عبور از کنار درختان توت، صدای چرخ‏های قدیمی را شنید.

مسیر دسترسی به روستای نغندر مشهد:

این روستای خوش آب ‏و هوا، 10 کیلومتری طرقبه واقع شده‏ است؛ جایی که به‌عنوان شاهرگ ییلاقات مشهد، شناخته می‏شود. برای دسترسی به‌مناطق اطراف کافی است، جاده کمربندی امام خمینی(ره)_ طرقبه را رد کنید. ابتدا به سد چالیدره می‏رسید، بعد روستای نغندر، کنگ و در آخر نیز زشک. البته این در صورتی است که بخواهید با خودروی شخصی مسیر را طی کنید. برای افرادی که خودروی شخصی ندارند و قصد عزیمت به ییلاقات مشهد را دارند، پایانه وکیل‏آباد نام آشنایی است. از این پایانه اتوبوس‏رانی می‏توان به‌روستاهای منطقه دسترسی داشت. از آن‌جا که نغندر بین طرقبه و کنگ قرار گرفته، ساکنان روستا و توریست‏ها این شانس را دارند که علاوه‌بر اتوبوس‏های نغندر، از ون‏های منتهی به‌روستای کنگ نیز استفاده کنند و میانه راه پیاده شوند. البته که این ون‏ها به‌دلیل طولانی بودن مسیر، معمولا شلوغ‏تر بوده و مدت زمان بیشتری باید منتظر بمانیم تا به ایستگاه برسند.

 

 

 

دیدنی‌‏های روستای:

باغات و طبیعت بکر این روستا، اولین و آشکارترین جاذبه آن محسوب می‏شود. اکثر پنج‏شنبه جمعه‏ها مخصوصا در فصول بهار و تابستان، مردم مشهد 15کیلومتر راه می‏آیند تا نفسی تازه کنند. تعطیلات آخر هفته را کنار خانواده خوش بگذرانند و با انرژی بیشتر، به هفته‏ای پرکار بازگردند. همان‌طور‌که جاده نغندر به‌سمت کنگ را بالا می‏روید، خانه باغ‏های زیبایی را مشاهده خواهید کرد. اما اگر به‌سمت چپتان چشم بچرخانید، چند قطعه‏ سنگی توجه‏تان را جلب می‏کند که شباهتی به کوه‏های اطرافش ندارد. این‏ها برج‏های دیده‌بانی، یک قلعه قدیمی است. گفته شده قدمت این قلعه، به جنگ جهانی دوم برمی‏گردد. زمانی که ساکنان روستای نغندر طرقبه مورد حمله دزدان و راهزنان قرار ‌گرفتند، این برج‏های دیده‏بانی را ساختند تا بتوانند از حمله مهاجمان جلوگیری کنند. برای رسیدن به قلعه، دو راه وجود دارد. راهی که از میان روستا می‏گذرد و هموارتر است و راه دیگری که نیاز به اندکی کوهپیمایی دارد. سه راهی ورودی روستا تابلویی وجود دارد که جهت فلش آن، شما را برای رسیدن به‌قلعه قدیمی راهنمایی می کند. علاوه‌براین‌، می‏توانید آدرس را از اهالی باصفای روستا بپرسید و پاسخی گرم و صمیمی دریافت کنید. آن‏ها راه میان‏بر را که از کنار مسجد امام حسن مجتبی(ع) شروع می‏شود و به قلعه قدیمی می‌رسد، نشانتان خواهند داد. کنار قلعه که بایستید، نمای کلی روستای نغندر طرقبه مشخص است، می‏توانید عکس بگیرید و خاطره‏ گشت‏وگذارتان را ثبت کنید.

 

 

 

اقامت در روستا:

اکثر افراد به‌قصد پیک‌نیک چند ساعته، به روستای نغندر مشهد می‏آیند. از تخت‏های اجاره‏ای استفاده می‏کند و شب، به خانه‏هایشان بازمی‏گردند. با این‏حال برای آن‌هایی که بخواهند اقامت طولانی‏تری داشته باشند، مجموعه پذیرایی سپیداران گزینه مناسبی است. این مجموعه چند اتاق‏ بزرگ دارد که برای اسکان تورهای توریستی، مناسب است. سپیداران مجهز به حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه‏ای است که همیشه غذایش آماده است. 

از خانه‏‌های کاهگلی روستای نغندر مشهد تا مجتمع مسکونی یاس:

در آخر شاید بد نباشد گذری داشته باشیم، بر نگاه مهربان و لبخند دلنشین کهنسالان این روستا. مردمان باصفایی که بالکن خانه‏های قدیمی و کاهگلیشان را، برای گذران عمر انتخاب کرده‏اند. پیرزنان و پیرمردهای تسبیح به‌دست که وقتی رهگذری غریبه را در کوچه‏های روستا می‏بینند، او را به خوردن استکانی چای دعوت می‏کنند. حرف‏های برخی از اینان شنیدن دارد، صحبت‏هایی که از دل چین و چروک دست و چهره‏شان بیرون می‏آید. در یک نگاه کلی می‏توان گفت، جمعیت جوان روستای نغندر طرقبه رو به کاهش است. این را نه فقط سنگ‏های قدیمی قبرستان، بلکه اعداد و ارقام ثبت شده از آمارگیری نفوس و مسکن نشان می‏دهد. با این حال، ردپای مدرنیته را می‏توان در مجتمع مسکونی یاس دید. ساختمان‏هایی که هنوز تکمیل نشده‏ اما یقینا بعد از اتمام ساخت و ساز، نقطه متضاد نمای قدیمی روستای نغندر خواهد بود. خانه‏هایی آپارتمانی و امروزی، در کنار بافتی قدیمی و روستایی. این مکان زیبا از جمله جاهای دیدنی و گردشگری این استان است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

ارسال رایگان میوه سرا و مینی مارکت نارون

شرایط تخفیف

آموزش استفاده از شرایط خرید اقساطی

فروشگاه اینترنتی سیتی مهر جهت رفاه حال مشتریان ویژه خود شرایط اقساطی سه ماهه ای را برای آنها در نظر گرفته است.

تخفیف شیرینی سرا و بستنی فروشی
تخفیف شیرینی سرا و بستنی فروشی
@علیرضا کرباسی 1403/05/07

کد تخفیف در ادامه مطلب