علت سردرد چیست؟

علت سردرد چیست؟

هرکسی در زندگی خود سردرد را تجربه کرده است. سردرد خفیف معمولا با داروهای مسکن در دسترس، استراحت و یا نوشیدن قهوه بهبود پیدا می کنند. اما اگر شما سردردی غیر طبیعی پیدا کردید، ممکن است نشانه ای از سکته مغزی، لخته مغزی و یا تومور باشد. بنابراین نباید از کنار سردردهای شدید خود به سادگی عبور کنید.

 

چه چیزی باعث سردرد می شود؟

محققان هنوز علت اصلی سردرد را نیافته اند. بافت مغز و اعصاب هیچ عصبی برای تشخیص درد ندارد. اما عروق خونی موجود در بافت مغز و گردن می توانند باعث ایجاد سیگنال درد شوند.

 

چه موقع نگران سردرد شویم و سریعا به پزشک مراجعه کنیم؟

۱. سردردی که برای اولین بار بعد از سن ۵۰ سالگی ایجاد می شود

۲. تغییر عمده در الگوی سردرد های شما

۳. سردردی شدید و غیر معمول

۴.سردردی که با سرفه کردن و یا حرکت تشدید می شود

۵. سردردی که بطور ثابت شدیدتر می شود

۶. تغییر در رفتارها و یا عملکرد و یا شخصیت فرد

۷.سردردهایی که با سفتی گردت، تب و گیجی ، کاهش حافظه و علایم عصبی مانند تشنج و اختلالات بینایی همراهند

۸.سردرد هایی که با چشم دردناک قرمز همراهند

۹. سردرد بعد از ضربه خوردن به سر

۱۰. سردرد که با درد ناحیه شقیقه ها همراهند

۱۱. سردرد هایی که باعث ممانعت از انجام فعالیت های روزانه شوند

۱۲.سردرد هایی که بطور ناگهانی شروع می شوند و بسیار شدید هستند، خصوصا اگر شما را از خواب بیدار کنند

۱۳. سردرد در افراد مبتلا به سرطان و یا افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شده

 

انواع سردرد

بیش از ۳۰۰ نوع سردرد تعریف شده اند اما شایعترین سردرد ها را معرفی می کنیم

سردرد تنشنی و یا عصبی

این سردرد ها در بالغین بسیار شایع هستند و ۳ نفر از هر ۴ بالغ به این سرد د ها مبتلا می شوند، معمولا این سردرد ها خفیف هستند.سردرد های تنشنی بصورت احساس فشار به دو طرف سر هستند. شانه ها و گردن هم ممکن است دچار درد شوند. در موارد شدید فرد احساس می کند سرش را بین پرس قرار داده اند. این سردرد ها معمولا بدنبال خستگی، استرس روحی و یا مشکلات فک و دندان ایجاد می شوند. این سردرد ها معمولا با مصرف مسکن و استراحت و یا دوش آب گرم بهبود می یابند. برای جلوگیری از تکرار این سردرد ها باید از عوامل ایجاد کننده آن یعنی استرس و عصبانیت و خستگی دوری کرد.

 

میگرن

سردردهای میگرنی نسبت به سردرد تنشنی کمتر شایع هستند و در زنان شایعترند. متخصصین مغز و اعصاب بر این باورند که میگرن بدنبال تغییر در جریان خون مغز و فعالیت نورون های مغزی ایجاد می گردد. ژنتیک نقش بزرگی در سردردهای میگرنی ایفا می کند. اکثر مبتلایان به میگرن خویشاوندانی با سابقه سردردهای میگرنی دارند.

عوامل شروع کننده سردردهای میگرنی

  • تغییر آب و هوا. مثلاگرما و یا رطوبت بیش از حد
  • بی خوابی
  • خستگی
  • استرس های روحی روانی
  • گشنگی
  • مصرف الکل خصوصا شراب قرمز
  • مصرف شکلات
  • مصرف غذاهای حاوی نیترات مثل کنسروها
  • پنیرهای کهنه
  • افزایش و یا کاهش دریافت کافئین

 

علایم میگرن

میگرن معمولا در خواب و یا بعد از ظهر ایجاد می شود. در برخی افراد بدنبال خستگی و یا احساس افسردگی و بی قراری و استرس سردردها ایجاد می شوند.

حدود ۲۰ درصد سردرد های میگرنی با یک نشانه عصبی که اورا نامیده می شود، شروع می شوند. شایعترین اورا دیدن جرقه های نورانی در هواست. گاهی دید بطور موقت مختل می شود. گاهی اورا سبب بی حسی و گز گز نیمه بدن خصوصا صورت و دست ها می شود. گاهی افراد اورا پیدا می کنند اما دچار سردرد ننی شوند و با سکته های مغزی اشتباه گرفته می شوند. بیشتر میگرن ها بدون اورا هستند. 

سسردرد های میگ نی بصورت تیپیک یکطرفه هستند و از کنار چشم ها و شقیقه شروع می شوند و به پشت سر گسترش پیدا می کنند. سردرد شدید است و بصورت ضرباندار است. حالت تهوع شایع است و بسیاری از بیماران دچار اشک ریزش ، آبریزش و یا احتقان بینی می شوتد. معمولا سردرد ها یک روز طول می کشند.

 

درمان سردرد های میگرنی در ابتدا توسط مسکن هایی نظیر استومینافن صورت می گیرد. کافیین و داروهایی مانند آسپرین هم بر درمان سردرد میگرنی موثرند. داروهایی نظیر متوکلوپرامید نیز برای د مان تهوع ناشی از سردرد تجویز می شوند.

 

اما اگر تکرار سردرد های میگرنی زیاد است و روزهای زیادی در هفته فرد را درگیر می کند بهتر است با متخصص نورولوژی جهت دریافت داروهای پیشگیری کننده از سردرد مشورت شود.

 

برای پیشگیری از میگرن به سادگی باید از عوامل شروع کننده آن مثل گشنگی و بی خوابی جلوگیری کرد.

 

سردرد های خوشه ای

این سردردها نسبتا ناشایع هستند و در مردان شایعترند. بیما ر تیپیک مردی میانسال با سابقه سیگار کشیدن است. این نوع سردرد بصورت یکطرفه بوده و بسیار شدید است. چشم در سمت دردناک دچار آبریزش شده و قرمز می شود. افتادگی پلک نیز ممکن است ایجاد گردد. آبریزش بینی نیز وجود دارد، این سردرد ها بطور ناگهانی شروع می شوند و پس از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بهبود می یابند.بیشتر بیماران حین حمله بسیار بی قرار می شوند. درمان این سردرد ها با اکسیژن تراپی و مصرف سوماتروپین بهبود می یابند. یکسری از داروها مثل وراپامیل و یا توپیرامات جهت پیشگیری از این سردردها تجویز می شوند.

 

سردرد ناشی از فشار خون بالا

 

سردرد های ناشی از سینوزیت

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2