موزه مردم شناسی بندر کنگ استان هرمزگان

موزه مردم شناسی بندر کنگ استان هرمزگان

احتمالا وقتی وارد بندر کنگ شوید، اولین چیزی که به شما پیشنهاد می‌کنند این است که سری به موزه مردم شناسی بزنید. این موزه‌ای با تمام موزه‌هایی که در گذشته دیده‌اید فرق می‌کند، تا جایی که اگر علاقه‌ زیادی هم به بازدید از موزه‌ نداشته باشید، از بودن در فضای دل‌انگیز آن لذت خواهید برد. موزه مردم شناسی بندر کنگ از آن نظر خاص است که علاوه‌بر به نمایش گذاشتن آثاری از گذشته این بندر، این امکان را به شما می‌دهد که با مردم بومی هم‌صحبت شوید و از معاشرت با ایشان لذت ببرید. در کنار بازدید از قسمت‌های مختلف موزه، افراد زیادی را ملاقات خواهید کرد که سالیان درازی در دریا سفر کرده‌اند و تجربیات و خاطراتشان بسیار جالب است. شاید همه مشتاق به صحبت نباشند؛ اما اگر چند نفر از سرهنگ‌ها، ناخدایان یا دیگر خدمه کشتی‌های قدیمی را پیدا کنید که علاقه‌مند به گفت‌وگو با شما باشند، می‌توانید چند ساعت پای صحبت‌هایشان بنشینید.

 

 

 

از اتفاقات عجیب سفر گرفته تا ابزارهایی که در آن زمان استفاده می‌شد، همه را برای شما شرح خواهند داد. در واقع این موزه گنجینه‌ای است که باید اطلاعات و تجربیات افراد حاضر در آن ثبت شود تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد. شاید از شنیدن این که برخی از پیرمردهای سفیدپوش این موزه به بسیاری از فناوری‌های دریانوردی آشنایی دارند یا این که می‌توانند به زبان‌های مختلفی همچون انگلیسی صحبت کنند، تعجب کنید. به علاوه متوجه خواهید شد دریانوردی در گذشته چقدر پیچیده و نیازمند مهارت بوده است. البته نباید انتظار یک موزه مدرن با طراحی پیچیده را داشته باشید. این موزه بیشتر به تلاش مردم محلی شکل گرفته و صفای آن هم در همین است که فضایی دلنشین و گرم دارد که گردشگران را به خود جذب می‌کند.

 

 

 

در موزه مردم شناسی بندر کنگ چه می‌بینیم؟

موزه مردم شناسی بندر کنگ، قسمت‌های مختلفی دارد. هنگامی که از در وارد می‌شوید، ابتدا حیاط مجموعه را خواهید دید. در قسمت روبه‌رو، یک فضای کوچک و خودمانی وجود دارد که معمولا شب‌ها نوازندگان محلی در آن شروع به نواختن ساز و خواندن ترانه‌های محلی می‌کنند. جلوی همین قسمت هم یکی از اهالی بندر در حال فروش چند مدل خوراکی مانند پنیر پراتا و چای محبوب کِرَک است. این چای که از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شود، عطر و طعم بسیار خوشایندی دارد و پیشنهاد می‌کنم حداقل یک بار طعم آن را بچشید. همچنین داخل حیاط چند تخت و صندلی برای نشستن وجود دارد. سمت راست هم یک فضای مسقف و پر از نقاشی و عکس است که هر کدام داستانی از داستان‌های بندر زیبای کنگ را بازگو می‌کند. برخی از عکس‌ها مربوط به دریانوردی و دریانوردان و برخی هم مربوط به مراسم رزیف و رقص‌های محلی است.

 

 

 

اشیای ارزشمند داخل موزه مردم شناسی بندر کنگ:

در یکی از اتاق‌های موزه هم می‌توانید وسایل مختلف دریانوردی را رویت کنید که هر کدام یادگار سفری خاص و ماجراجویانه به دل دریاست. مسئول موزه هم با دقت تمام این ابزارآلات را برای شما شرح می‌دهد؛ انواع قطب‌نما، نقشه‌های دریانوردی، گره‌های دریایی، عکس دریانوردان، کشتی‌های کوچک تزیینی، صندوق مخصوص داخل کشتی برای حفاظت از گنجینه‎ها و بسیاری موارد دیگر. این اتاق همچنین محل برگزاری یک سری از جلسات است. جالب است بدانید صندوقی که به آن اشاره شد، در حقیقت جایی بوده برای پنهان کردن طلا و دیگر کالاهای ارزشمند؛ به این شکل که وقتی کشوهای صندوق را باز می‌کنید، هیچ چیز خاصی درون آن‌ها نمی‌بینید اما حقیقت این است که پشت کشوهایی که باز می‌شوند، محفظه دیگری کار گذاشته می‌شود که دور از چشم دزدان دریایی است.

 

 

 

اتاق حجله موزه:

یکی از زیباترین قسمت‌های موزه مردم شناسی، اتاق حجله است که تزیینات زیبایی دارد و طرح‌های داخل آن ترکیبی است از آداب‌ورسوم هندی و ایرانی. برای بازدید از این قسمت باید مبلغی پرداخت کنید. بانوان هم می‌توانند لباس محلی عروسی به تن کنند و در این فضا عکس بگیرند. در حقیقت، هنگامی که در گذشته کسی ازدواج می‌کرد، چنین اتاقی برایش فراهم می‌کردند که به مدت یک سال محل زندگی زوج جوان بود. البته هنوز هم کمابیش این رسم ادامه دارد و برخی از مردم آن را به جا می‌آورند.

 

 

 

دیگر بخش‌های موزه:

در یک اتاق کوچک دیگر هم باز می‌توانید شاهد انواع سوغات و یادگاری‌های مختلف باشید که سفر دورودرازی را از کشورهای مختلف آفریقایی و هند به بندر کنگ طی کرده‌اند. برای مثال، اتوهای قدیمی را خواهید دید یا تابلوهایی از انواع مختلف خرما، اسکناس‌های قدیمی و همین‌طور طرح‌ها و وسایل تزیینی که طاووس در آن‌ها نقش مهمی ایفا می‎‌کند و شما را به یاد هندوستان می‌اندازد. موزه مردم شناسی بندر کنگ، دو در ورودی دارد و اگر از در سمت راست وارد شوید، می‌توانید شیرینی‌های محلی و نان‌های محلی با روغن ماهی هم بخرید و نوش جان کنید. چون این موزه درست روبه‌روی دریاست، حتی می‌توانید پس از بازدید از آن، کمی هم کنار دریا قدم بزنید و از شنیدن صدای دریا لذت ببرید.

هنگامی که از در موزه خارج شوید، کشتی معروفی به نام «بوم مسی» را هم در طرف دیگر خیابان خواهید دید که از دیگر جاذبه‌های بندر کنگ است. البته باید بگویم که  این جاذبه فرهنگی، از دیگر دیدنی‌های اصلی شهر مانند قلعه پرتغالی‌ها، موزه صنایع دستی و مسجد سه طبقه فاصله بسیار کمی دارد و با کمی پیاده‌روی می‌توانید از همه آن‌ها در یک روز دیدن کنید.

 

 

 

موزه مردم شناسی بندر کنگ کجاست؟

موزه مردم شناسی بندر کنگ در استان هرمزگان و بندر کنگ واقع شده است. برای بازدید از این موزه و همچنین دیگر جاذبه‌های بندر کنگ می‌توانید از طریق هواپیما، قطار و یا اتوبوس، خود را به نزدیک‌ترین شهر برسانید و از آن‌ جا هم با وسایل نقلیه‌ای چون تاکسی و اتوبوس به بندر کنگ برسید. فاصله این بندر تا بندرعباس حدود 179 کیلومتر، تا فرودگاه بندرلنگه حدود 16 کیلومتر و تا ایستگاه راه‌ آهن بندرعباس، حدود 185 کیلومتر است. این مکان یکی از جاذبه های بی نظیر این استان است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2