قبرستان گُشت استان سیستان بلوچستان

قبرستان گُشت استان سیستان بلوچستان

قبرستان گُشت مربوط به اواخر دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهر گُشت، ۶۹ کیلومتری جاده سراوان به خاش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۵۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قبرستان گشت سراوان از زمان دوره اشکانی و ساسانی است و در حدود ۲هزار و پانصد سال قدمت دارد. قبرستان گشت سراوان متعلق به دوره اشکانی – ساسانی می باشد و بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و گنجینه ای از تاریخ کهن و تمدن دیرینه استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود . قبرستان گشت سراوان در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی توسط یک گروه از باستانن شناسان ایرانی و ایتالیایی مورد حفاری و گمانه زنی قرار گرفت و از اشیا به دست آمده از قبور معلوم گردید که قدمت قبرستان مربوط به دوره ای اشکانی و ساسانی است . در بخی از نگ های رها شده در قبرستان آثار سنگ نگاره دیده می شود که حکایت از قدمت منطقه دارد .

شهرگشت ما بین دو شهرستان سراوان و خاش و در مسیر جاده ایی این دو شهر قرار دارد. از طرف جنوب شرقی به شهرستان سراوان با مسافت ۶۵ کیلو متر و از طرف شمال غربی به شهرستان خاش با مسافت ۹۵ کیلو متر محدود است، در طول جغرافیایی ۶۱ درجه و ۵۷ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۷ درجه و ۴۷ دقیقه شرقی قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۵۰متر است، جمعیت کلی شهر گشت در حدود بیش از ۱۲ هزار نفر تخمین زده شده است.

شهر گشت با توجه با آثاری که در آن قرار دارد یک شهر تاریخی و باستانی است و از قدمت زیادی برخوردار می باشد.

این قبرستان با ۱۳۰ هکتار وسعت در سال ۱۳۴۵ با شماره ثبتی ۵۴۸ به ثبت ملی رسیده است. گردشگران زیادی هرساله جذب این منطقه میشوند.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2