تداخل دارویی چیست؟

تداخل دارویی چیست؟

 

مصرف همزمان دو یا چند دارو عامل بروز تداخل دارویی و عوارض ناخواسته از آن می شود. گاهی این تداخلات بین داروهای مختلف رخ میدهد، گاهی هم تداخلی در مصرف یک دارو با داروهای گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و حتی خوراکی و غذا بوجود می آید.

البته معمولا تداخلات زمانی رخ می دهند که بیمار در کنار داروی تجویز شده از سمت پزشک، اقدام به مصرف داروهای دیگر میکند و یا بیمار پزشک را از سابقه مصرف دارویی خود مطلع نساخته است.

تداخلات دارویی را می توان در دو دسته کلی، تداخلات دارویی مضر و تداخلات دارویی مفید قرار داد.

تداخلات دارویی مضر

مصرف همزمان آنتی بیوتیک ها به همراه قرص های کنتراسپتیو (داروهای جلوگیری از بارداری) یک نمونه بارز این دسته است. چرا که اگر خانمی از این قرص ها به منظور جلوگیری استفاده میکند و پزشک برای او آنتی بیوتیک تجویز میکند، توصیه می شود که حتما از روش دیگری برای جلوگیری استفاده نماید چرا که آنتی بیوتیک ها باعث کاهش غلظت داروهای جلوگیری از بارداری می شوند.

تداخلات دارویی مفید

برخی از داروها می توانند قدرت اثر داروی دیگر را افزایش بدهند و یا عوارض جانبی دارو را کاهش دهند. مثلا گروهی از داروهای ضد درد هستند که باعث ایجاد تهوع می شوند، پس تجویز داروهای ضدتهوع در کنار آنها مفید است.

تداخلات دارویی با مواد غذایی

تمامی مواد غذایی که حاوی املاح دو ظرفیتی هستند مثل چایی، گوشت و لبنیات، با خانواده آنتی بیوتیک فلوروکینون ها تداخل ایجاد می کنند و با آنها کولیک می شوند یعنی باعث کاهش اثر داروها گردند. یا مصرف سیر به همراه وارفارین که مصرف هر دو اینها موجب رقیق شدن بیش از حد خون می شوند. گیاه شیرین بیان که موجب افزایش فشار خون می شود، در مریضی که داروهای کاهنده فشارخون را مصرف میکند، نباید مصرف گردد. چرا که باعث کاهش اثر دارو می شود. همچنین

  • مصرف قهوه، چای و لبنیات موجب کاهش جذب آهن می شود. به همین دلیل توصیه می شود آهن را قبل از وعده شام مصرف کنید.
  • کافئین موجود در قهوه و چای باعث افزایش جذب استامینوفن می گردد.
  • مصرف آسپرین همزمان با ویتامین c موجب کاهش تاثیر ویتامین می شود.
  • مصرف دارچین و گریپ فرود نیز باعث کاهش اثر داروهای کاهنده چربی خون مثل آدرس لاین و لوواستاتین می شوند.
  • و ...

ضرورت دانستن تداخلات دارویی در دوران بارداری و شیردهی

خانم ها در دوران بارداری علاوه بر اینکه در معرض ابتلا به بیماری هایی قرار دارند که در شرایط غیر بارداری هم ممکن است به آنها مبتلا شوند، به بیماری هایی مبتلا می شوند که به واسطه بارداری، مبتلا می شوند.

به همین دلیل حتما باید از خطرات احتمالی داروهای تجویز شده برای درمان بیماری ها مطلع باشند، چرا که ممکن است این دارو یک سری عوارض تراتوژنیک داشته باشد که باعث ایجاد جنین با نقایص فیزیکی بشود.

پس دانستن تداخلات دارویی در دوران بارداری خیلی اهمیت دارد.

بعلاوه دانستن تداخلات دارویی در دوران شیردهی هم اهمیت بسیاری دارد، چرا که اگر چه مصرف برخی داروها در دوران شیردهی بی خطر است، اما باید بدانیم که بیشتر داروها وارد شیر مادر می شوند و حتی می توانند بر ترشح شیر مادر تاثیر بگذارند، اینکه دارو به چه میزان وارد شیر مادر می شود، وابسته به نوع دارو است.

با دیدن برخی علائم مثل اسهال، استفراغ، خواب آلودگی و یا تحریک پذیری غیر معمول در نوزادان شیرخوار، تنیجه مصرف داروهاست. بنابراین در دوران شیردهی هم نیاز است که قبل مصرف هر نوع دارویی که تجویز می گردد، حتما پزشک معالج را از بودن در دوران شیردهی مطلع ساخته و از ایمن و بی خطر بودن دارو اطمینان حاصل کنید.

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2