کمبود ویتامینB6خطر ابتلا به افسردگی را افزایش میدهد...

کمبود ویتامینB6خطر ابتلا به افسردگی را افزایش میدهد...

ویتامین b6ویتامینی است که به عنوان «پیرودوکسین» نیز شناخته می شود.این ویتامین، ویتامینی قابل حل در آب است که بدن برای انجام فعالیت های مختلف بدان نیاز دارد.

کمبود ویتامین B6  سبب بروز بیماری های مختلف از جمله افسردگی می شود. همانطور که در مقلات قبلی بدان اشاره کردیم وجود این ویتامین برای ساخت پروتین های بدن، تنظیم متابولیسم چربی ها و کربوهیدارتها، ساخت سلولهای قرمز خون و نورنهای انتقال دهنده مواد شیمیایی به مغز بسیار ضروری است.

بدن به تنهایی قادر به ساخت ویتامین B6 نیست، در نتیجه باید این ویتامین را از رژیم غذاییش تامین کند. متاسفانه افراد زیادی در خطر کمبود ویتامین B6 قرار دارند.

اما باید آگاه باشید که وجود این ویتامین برای انجام کارکردهای اصلی بدن حیاتی است و از بروز بیماری های مزمن جلوگیری به عمل می آورد.

افسردگی یا نوسانات خلقی که در اثر کمبود ویتامین b6 رخ میدهد بیماری است که زندگی فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل اگر از کمبود ویتامین b6 رنج می برید بهتر است هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

حفظ سلامتی بدن اهمیت زیادی دارد. زیرا تا بدن سالم نباشد قادر به انجام هیچ کاری نیستید. ویتامین ها یکی از بلوکهای اصلی بدن به شمار می روند. به همین دلیل باید رژیم غذایی شما حاوی ویتامین b6 باشد و یا از مکمل های ویتامین دار استفاده کنید.

 

بیماری افسردگی چیست؟

بیماری افسردگی یکی از بیماری های رایج عصر ماست و در هر سنی و هر نژادی امکان بروز این بیماری وجود دارد. این بیماری اختلال خلق و خو نیز نامیده می شود. بیماری افسردگی علایم متفاوتی می تواند داشته باشد. بارزترین علامت افسردگی عدم میل و علاقه به کارهای روزمره  زندگی است. این بیماری اگر درمان نشود مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد و بر عملکرد اجتماعی او اثر می گذارد. بهتر است بدانید بیماری افسردگی همیشه دلایل روانی ندارد و گاهی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن مانند کمبود ویتامین b6 سبب بروز بیماری افسردگی می شود.

علایم شایع بیماری افسردگی بدین شرح هستند:

  • کاهش و یا افزایش اشتها
  • بی خوابی یا پرخوابی
  • افکار خودکشی گرایانه
  • احساس درد در بدن
  • مشکلات معده
  • مشکلات پوستی
  • میگرن

بروز هر یک از این علایم در بدن می تواند هشداری برای ابتلا به بیماری افسردگی باشد. در صورت مشاهده این علایم، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و بعد از تشخیص دقیق علت بیماری، مصرف داروها و مکملهای لازم را شروع کنید. اگر علیت بروز این بیماری به دلیل کمبود ویتامین b6 باشد مصرف «قرص مگنه B6 سانوفی اونتیس»  گزینه ای مناسب برای تامین نیاز بدن به این ویتامین است.

 

کمبود ویتامین b6 سبب نوسانات خلقی و بیماری افسردگی می شود!

ویتامین b6 نقش مهمی را در تنظیم خلقیات بازی می کند. بخش عمده این امر بدین دلیل است که وجود این ویتامین برای ساخت نورنهای انتقال دهنده مواد شیمیایی به مغز بسیار ضروری است.

این نورونها مواد شیمیایی مانند سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک را که تنظیم کننده خلقیات هستند، به مغزانتقال می دهند. بنابراین کمبود ویتامین b6 خلقیات را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب بروز بیماری افسردگی در فرد می شود.

این ویتامین نقش مهمی در کاهش فشار خون وآمینو اسید هوموسیستین بازی میکند. فشار خون پایین یکی از عواملی است که سبب بروز اختلالات روانی مانند بیماری افسردگی می شود. مطالعات زیادی نشان داده اند که علایم افسردگی با فشار خون پایین و فقدان این ویتامین مرتبط هستند.

 

مطالعات چه چیزی را در این زمینه نشان می دهند؟

بروز افسردگی در میانسالانی که از کمبود ویتامین b6 رنج می برند بسیار شدید تر است. یک مطالعه بر روی 250 نفر نشان داد افرادی که از فقدان این ویتامین رنج می برند دو برابر بیشتر از افراد عادی در خطر ابتلا به بیماری افسردگی قرار دارند.

اما باید بدانید مصرف ویتامین B6 از بروز بیماری افسردگی جلوگیری به عمل نمی آورد. بلکه کمبود ویتامین b6 زمینه را برای بروز این بیماری آماده می کند.

مطالعه ای 2 ساله بر روی 300 مرد میانسالی که در آغاز مطالعه بیماری افسردگی نداشتند و از مکمل b6, b9, b12 استفاده می کردند نشان داد این افراد در مقایسه با گروه کنترل که از این مکمل ها استفاده نمی کردند، در خطر بسیار پایین تری از ابتلا به بیماری افسردگی قرار داشتند.

با استناد به تمامی این مطالعات می توان گفت که ویتامین b6 برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری است و در تنظیم خلقیات نقش بسیار سازنده ای دارد.

 

بهترین راهکار برای جلوگیری از کمبود ویتامین b6!

بهترین راهکار برای جلوگیری از کمبود ویتامین b6 و تامین آن در بدن پیروی از رژیم غذایی سالم است. رژیم غذایی سالم تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامتی بدن دارد و به تقویت ارگان های مختلف بدن کمک می کند.

بهترین منابع غذایی برای جبران کمبود ویتامین b6 مصرف انواع ماهی ها ( مانند ماهی قرل آلا، ماهی آزاد و ماهی سالمون)، مرغ، گوشت، جگر، غلات، آجیل، سیب زمینی شیرین، موز، آووکادو،لوبیا چیتی، اسفناج، عدس و سبوس است. این مواد سرشار از ویتامین b6 هستند.

در کنار مصرف این مواد برای جلوگیری از افسردگی بهتر است ورزش را به اصل مهمی در زندگی خود تبدیل کنید. ورزش سبب می شود خون در بدن جریان پیدا کند و اکسیژن کافی به بدن برسد. همچنین بر عملکرد مغز اثر می گذارد و سبب ترشح هورمونهای شادی بخش در بدن می شود. علاوه بر آن از بروز بیماری های مختلف از جمله پوکی استخوان جلوگیری به عمل می آورد.

 

کمبود این ویتامین را جدی بگیرید!

کمبود ویتامین b6 و هر ویتامین دیگری در بدن باید جدی گرفته شود. اگر به این موارد توجه نداشته باشید سلامتی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و کم کم عملکرد ارگان های بدن ضعیف می شود. همین امر سبب می شود به بیماری های مختلفی دچار شوید که درمان آنها هزینه های زیاد مالی و روحی را بر فرد متحمل می کند.

بنابراین با پیروی از سبک زندگی سالم ( رژیم غذایی سالم و ورزش دو اصل مهم این نوع سبک زندگی به شمار می روند) سلامت خود را تضمین کنید. همچنین بهتر است چک آپ سالیانه را به برنامه زندگی خود اضافه کنید. با اینکار وضعیت سلامتی شما دائما مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت کمبود ویتامین و یا هر ماده دیگر سریعا می توانید برای درمان اقدام کنید.

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2