مفهومی و دقیق ؛ مالیات بر ارزش افزوده

مفهومی و دقیق ؛ مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یک مسئله مهم در ذهن مصرف کنندگان بوده و هست . جان کلام مالیات بر ارزش افزوده یعنی مالیات کالای تولید شده به جای اینکه فقط از تولید کننده گرفته شود بین مصرف کنندگان سر شکن میشود و در واقع نظام مالیاتی کشور با این کار قصد حمایت از تولید کننده را داشته اما اینکه واقعا به این هدف رسیده یا خیر نیازمند تحقیقات و پژوهش های گسترده می باشد .

ضمن آنکه سرشکن شدن این مالیات بین مصرف کنندکان سهم هر خریدار و مصرف کننده را ناچیز می نماید . قبل از اینکه به سولات اساسی در خصوص مالیات غیر مستقیم پاسخ دهیم به اختصار یک تعریف مختصر در خصوص این نوع مالیات خواهیم داشت .

 

مفهوم مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

برای درک بهتر مفهوم این نوع مالیات، بهتر است ابتدا بدانیمارزش افزوده در این فانون به چه معناست.

 

ارزش افزوده در اصطلاح لغوی یعنی افزایش ارزش یک محصول از ابتدای تولید تا مرحله تکمیل . مثلا شما یک کیف را در نظر بگیرید کیف که از ابتدا کیف نبوده است در ابتدا پارچه یا چرمی بوده که خریداری شده بعد برش داده شده و در مرحله بعد روی ان طرح زده شده بعد دوخته شده و در نهایت در اختیار مغازه دار برای فروش قرار گرفته است .

کیف دوخته شده ارزشی برابر با آن پارچه اولیه ندارد و در هر مرحله که روی آن کار شده است بر اررزش آن افزده گردیده و قیمتش بالاتر رفته است این افزایش قیمت به دلیل زحمتی است که در مراحل مختلف روی آن اعمال شده تا در نهایت به صورت یک کیف در بازار به فروش برسد .

یا یک مثال ساده تر : یک بوفه رو در نظر بگیرید این بوفه در ایتدا چوبی شکل بوده است که توسط نجار خریداری شده این چوب به صورت مناسب برش داده شده است و بعد برش های مختلف به هم وصل شده اند بعد روی آن مثلا طرحی به صورت منبت یا هر طرح  دیگری کار شده و بعد به رنگ کار برای رنگ کردن تحویل شده و در نهایت بعد از خشک شدن رنگ به بازار عرضه شده است .

در فرایند ساخته شدن بوفه افراد مختلفی روی چوب کارهای متفاوتی انجام داده اند و به مرور با درست شدن بوفه و زیباتر شدن آن بر قیمت بوفه افزوده شده است. یک بوفه بدون رنگ قیمتی برابر با بوفه رنگ شده ندارد این یعنی ارزش افزوده . یعنی ارزشی که در مراحل مختلف تولید یک محصول به آن افزوده میشود و ناشی از کار بر روی محصول است .

 

 

 

نرخ مالیات بر ارزش افزوده و نحوه محاسبه آن

نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هرساله از سوی دولت مشخص میشود. این نرخ، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است.

شما به عنوان فروشنده کالا یا خدمات، هنگام فروش، علاوه بر بهای کالا یا خدماتی که ارائه می دهید، مالیات ارزش افزوده را نیز از خریدار دریافت می کنید.

خودتان نیز، هنگام خرید کالای اولیه، چنین مالیاتی را پرداخت کرده اید.

طبق قانون شما موظفید، در بازه های زمانی سه ماهه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خود را انجام دهید.

یعنی مالیات بر ارزش افزوده پرداختی خود را از مالیات ارزش افزوده دریافتی کسر کنید و مانده را، حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان هر سه ماهه، به حساب خزانه دولت واریز کنید.

روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

در حال حاضر، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس خود اظهاری است.

مودیان می بایست در پایان هر سه ماه، فرم اظهارنامه خود را از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرسwww.evat.ir ثبت نمایند.

قبوض مربوط به پرداخت مالیات از طریق این وب سایت صادر و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی انجام میشود.

پس از پرداخت مالیات بصورت اتوماتیک اظهارنامه تایید نهایی می گردد.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2