موزه نقاشی پشت شیشه استان تهران

موزه نقاشی پشت شیشه استان تهران

روزهای بازدید از این موزه همه روزه (به جز دوشنبه‌ها و ایام سوگواری) از ۹ الی ۱۷ می‌باشد.
موزه نقاشی پشت شیشه ایران اولین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقلی است که به یکی از شاخه‌های هنر نقاشی اختصاص داده شده است. این موزه دربرگیرنده مجموعه عظیمی ازنقاشی¬های پشت شیشه از دوران صفویه تا عصر حاضر است.

آدرس:

خیابان سعدی (ایستگاه متروی دروازه دولت)، خیابان برادران قائدی (هدایت)، تقاطع خیابان نورمحمدی (تنکابن)

تلفن:

۰۲۱ ۷۷۵۲ ۶۷۷۷
۰۲۱ ۷۷۶۳ ۶۷۰۰

تاریخچه بنا:

بنایی که این موزه در آن واقع شده، یکی از خانه‌های قدیمی تهران، متعلق به مرحوم دکتر سیاوش شقاقی، از پزشکانحاذق بیماری¬های ریوی است.این خانه پس از فوت دکتر شقاقی، توسط وراث وی به شخص دیگری واگذار و در سال ۱۳۷۴کل مجموعه به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فروخته شد و پس از بازسازی در سال ۱۳۷۷ خورشیدی به صورت گنجینه¬ای از آثار نقاشی پشت شیشهاز سوی شهرداری تهران، به سازمان میراث فرهنگی واگذار گردید. این آثار در زمستان سال ۱۳۸۹ بنا به صلاحدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدتی به ارگ آزادی منتقل شد؛ مدت زمانی نیز به دلیل تعمیرات و کارهای اجرایی به حالت تعطیل درآمد. اکنون این موزه با توانایی و اهدافی بیش از پیش در کنار سایر هنرمندان بازگشایی گردیده است.

 

 

 

 

ساختمان بنا:

ساختمان عمارت شقاقی (موزه)متعلق به دوران پهلوی اول بوده و معماری آن به سبک معماری¬های دوران قاجار تلفیقی از هنر ایرانی- اروپایی است. محوطه¬ای با زیربنای حدود ۳۵۰ متر مربع(اعیان) در فضایی با مساحت حدودی۶۵۰ مترمربع(عرصه) بنا شده است. حیاط به سبک و سیاق چهارباغ ایرانی با حوضی در وسط و رختشوی¬خانه¬ای در ضلع جنوبی محوطه قرار گرفته است. عمارت بنا شامل سه طبقه زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول می¬باشد.نمای ساختمان دارای پوشش سفید روی سیمان است و ترکیب بندی انواع عناصر معماری من جمله، تعبیه پنجره¬ها و درهای چوبی و نیز به کارگیری قوس¬های جناغی، هلالی، نعل اسبی و نقوش گچبری که با سیمان اجرا شده¬اند و نیز ستون¬ها و بالکن¬ها، را می¬توان در نمای عمارت مشاهده نمود.مهمترین تزئینات بکار رفته در سطوح داخلی بنا، گچبری¬های فرنگی (رنگی) و انواع ابزار زنی¬های گچی است.گچبری¬های فعلی بسیار پرکارتر از گچبری¬های اصلی بنا می¬باشد که در سال¬های اخیر، ۷۷- ۱۳۷۴ ایجاد گردیده است.
در سطوح خارجی بنا بکار بردن نقوش گچبری در زیر رخبام و نیز سایر قسمت¬ها نما من جمله بالای درها و پنجره ها به شیوه بناهای قاجاری با مصالح سیمان و روکش رنگ سفید قابل اشاره است.

با وجودی¬که یافته¬های باستان¬شناسی در ایران، قدمت شیشه و تزئینات آن را ازهزاره دوم قبل از میلاد از منطقه شوش میداند، لیکن نقاشی بر پشت شیشه¬های تخت که در ابتدا به عنوان عنصر معماری وسپس در قالب تابلوی تزئیناتی شناخته شده استبه دلیل کمبود منابع و تحقیقات، هنری وارداتی محسوب می¬شودکه احتمال ورود آن را به ایران ازدوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین می¬دانند که بلافاصله رنگ و بویی بومی به خود گرفته است.نقاشی پشت شیشه یکی از تکنیک¬هایی تزئینی شیشه است که توانسته موزه¬ای را به نام خود ایجاد و اختصاص دهد.تصاویر در نقاشی پشت شیشه همچون سایر هنر ایرانی از نقوش انسانی، گیاهی، حیوانی، هندسی و کتیبهالهام گرفته است.نقاشی‌های به نمایش درآمده در این سبک از نقاشی¬ها شامل موضوعات گوناگون و در زمینه‌های مختلف است. تصاویر مربوط به انسان شامل تک چهره‌ها، شخصیت‌های مذهبی و درباری و تاریخی، تصاویری از عامه مردم در حالت‌های مختلف؛پرتره و شمایل نگاری شخصیت‌های مذهبی وتصاویری از شاعران و هنرمندان، دراویش و عامه مردم در حالت‌های مختلف از جمله نواختن موسیقی، خواندن کتاب و ورزش است. اغلب تصاویر به زنان اختصاص داده شده است و نوع طراحی دربرگیرنده شیوه‌هایی از نقاشی سبک قاجار و آثار مینیاتوری است. در بسیاری از نمونه‌ها تصاویر آزاد و در برخی دیگر شباهت زیادی با نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای مشاهده می¬شود؛تصاویر هندسی نیز متشکل از قطعات بریده از شیشه¬های نقاشی شده است که دارای طرح‌های هندسی مشخص و مقطع‌اند و گاهی قطعات با قرار گرفتن در کنار هم‌، شکل واحدی را عرضه می‌دارند. موضوعات این دسته بیش‌تر شامل تصاویر گل و مرغ،طرح‌های گل و گیاه همراه با حیواناتی نظیر پرنده و ماهی است‌.تصاویر حیوانی این گروه حیواناتی مانند شیر، اسب و بز را نمایش می‌دهند.تصاویر بناها و منظره شامل شهرها، دشت‌ها، گله‌ها و مناظر درباری و شکار است‌. نوشته‌ها و خطوط قرآنی دسته‌ای دیگر از نقاشی‌های مورد نظر هستند که همراه با حاشیه ها و نقوش گیاهی و تصاویری از شخصیت های مذهبی و با انواع خطوط چون نستعلیق‌، شکسته‌، نسخ و ثلث در پشت شیشه ثبت شده‌اند.گروه نقاشی¬های مذهبی نیز در برگیرنده روایت‌ها، وقایع‌، داستان‌ها، صحنه‌های جنگ و شخصیت‌های مذهبی از جمله امامان‌، پیامبران‌، پیشوایان مذهبی و دراویش هستند.

این موزه هرساله گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب میکند.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2