تفسیر نقاشی کودکان

تفسیر نقاشی کودکان

نقاشی کودکان

تفسیر نقاشی کودکان از نظر روانشناسان از محتوا تا عمق نقاشی آنها

تصور کودکان از خودشان در نقاشی های آنها نمایان می شود. بچه ها خودشان را در صفحه نقاشی شبیه آن چیزی که در ذهن خود هستند نقاشی می کنند.

تلاش بیشتر از اندازه کودکان در کشیدن هر وسیله سر جای خودش در نقاشی نشانه استعداد بیش از اندازه یا وسواس است.

در تفسیر نقاشی کودکان باید توجه کنید که وقتی کودکی یک نقاشی نیمه کاره را زیبا تمام کند نشان دهنده شادی و خوشحالی کودک و اگر یک نقاشی نیمه کاره را تبدیل به یک نقاشی نا زیبا بکند نشانه وحشت های مستقیم و غیر مستقیم کودک است.

کودکان با هوش به طور معمول در نقاشی های خود همه چیز را با جزییات دقیق می کشند و کم پیش می آید که بر حسب سهل انگاری موردی را از یاد ببرند, اما اینکه کودکی در تمام نقاشی های خود همیشه هر چه که می کشد یک نقص عضو دارد, علت خاصی دارد.

اینکه کودکان در نقاشی های خود کپی از دیگران را تکرار کنند باعث می شود قوه تخیل و خلاقیت آنها رشد نکند و این کار نشان دهنده ضعف اعتماد به نفس کودک است.

اگر کودکی اصلا به نقاشی کشیدن علاقه نشان ندهد نشانه ضعف توانایی بر قراری ارتباط با دیگران می باشد.

بچه هایی که در زندگی خود با مشکلات و نا آرامی های بیشتری دست و پنجه نرم می کنند, در نقاشی های خود از سه تا رنگ بیشتر استفاده نمی کنند و رنگها را با فشار بیشتری بر روی کاغذ بر جا می گذارند و اکثر اوقات بیشتر خط خطی می کنند. که یکی از آن سه رنگ, بنفش است. رنگ بنفش نشان دهنده اضطراب آنها می باشد.

استفاده از بیشتر از پنج رنگ در نقاشی کودک نشانه آسودگی و آرامی زندگی کودک است.

خط زدن آنچه که در ابتدا در صفحه کشیده شده و بعد آن را خط زده اند, نشان دهنده یک تعارض بین گرایشی است که در ابتدا در نقاشی فرافکنده و در وهله بعد منع شده است.

کودک در نقاشی خود تمام صفات ناپسند را برای دیگر اجزای خانواده و خود را در قالب یک شخص غیر قابل سرزنش می کشد. اگر کودک علاقمند تحقق یافتن امری باشد که جرات ابراز آن را ندارد, به نقاشی خود یک یا چندین شخصیت تخیلی اضافه می کند و هرچه این تعداد بیشتر باشد گرایش کودک برای به وقوع پیوست آن موضوع بیشتر است.

وقتی کودک خودش را در شرایط واقعی جنسی و سنی و زندگیش رسم می کند نشانه همسان سازی او است که می خواهد خودش باشد.

همچنین در تفسیر نقاشی کودک به یاد داشته باشید کودک با ترسیم نکردن شخصی که از او استرس می گیرد در نقاشی, از خود دفاع می کند.

اگر کودک خود را در نقاشی با نقص عضو مانند نکشیدن بازوها, چشم یا دست بکشد نشانه خلق پایین و اگر کامل خود را حذف کند به معنی این است که کودک خود را بدبخت ترین آدم می داند. 

 

مرکز مشاوره آتاو- دکتر غلام عباس کوچکی

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2