برج و باروی قدیم استان یزد

برج و باروی قدیم استان یزد

 

درگذشته شهرها برای درامان ماندن از هجوم غارتگران ودشمنان،مجهز به حصار وبرج وخندق ودروازه قلعه می شدند.برج و باروی قدیمیزد در انتهای خیابان سید گلسرخ واقع شده است . این اثر در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای برج و بارویزد دارای قدمت بالای تاریخی است.

 

 

براساس کهن‌ترین اسناد دربارهٔ حصار یزد مى‌توان گفت که حصار گرد این شهر، توسط ابویعقوب اسحاق دیلمی، ابومسعود بدر بهشتی، ابوجعفر (کیانرسو) و ابویوسف ، چهار سرهنگ از اعضاى حکومت امیر عضدالدین علاءالدوله ابوجعفر کاکویه، در سال ۴۳۲ هـ.ق ساخته شد.همچنین در این زمینه مى‌تون از چهار دروازه به نام‌هاى دروازهٔ قطریان (دروازه شاهی)، دروازهٔ کوشک‌نو، دروازهٔ مهریجرد (مهریز) و دروازهٔ کیا (حظیره) در یزد یاد کرد.


 

با جارى شدن سیل عظیمى در سال ۶۷۳ هـ.ق قسمت‌هاى بسیارى از شهر از جمله حصار آن خراب شد. هنگامى که اتابک یوسف‌شاه بن طغیان (طغى‌شاه) به سلطنت یزد رسید (سال‌هاى ۷۱۴-۶۵۸ هـ.ق)، به مرمت حصار ویران شده پرداخت و آن را بازسازى کرد. مبارزالدین در سال ۷۴۷ هـ.ق تعدادى از محلات خارج از شهر را جزء محدودهٔ شهر کرد و از دروازه قطریان (دروازه شاهی) تا دروازه مادر امیر باروى نو کشید و خندق حفر کرد.

 

 

حصار جدید داراى هفت دروازه شد: مهریجرد، قطریان، ایلچى‌خانه، کوشک‌نو، مادر امیر، سعادت و نو. او همچنین برج‌هاى متعدد دیگرى ایجاد کرد و طبق مندرجات کتاب تاریخ یزد، در دوران حکومت او، مساحت شهر به بیش از دو برابر تصرفات محمدبن‌مظفر افزایش یافت. شما میتوانید از این برج قدیمی دیدن کرده و لحظات خوشی را برای خود در این بنای تاریخی ثبت کنید.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، انتهای خیابان سید گلسرخ

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2